Hva gjør jeg galt? Har kjøpt en glasservant på konkursauksjon, men de medfølgende ekspansjonsboltene som skal holde konsollene virker for korte. Konsollene er så tykke at det ikke går å få på skruen. Med servanten følger det kun en anvisning på hvordan delene skal monteres, ingen andre tips. Ekspansjonsboltene har ingen flens som forhindrer dem i å synke for langt inn i hullet. Er det da viktig at hullet bores på millimeteren med riktig dybde? Jeg har prøvd å trekke ut ekspansjonsbolten litt ved å vri på mutteren, med håp om at den fester seg så jeg har nok millimeter med skrue for å få på mutteren, men det går ikke, den går tilbake inn i veggen. Likevel kan jeg ikke få den ut av hullet igjen. Hva gjør man?
Den er mer lik denne konstruksjonen. http://i00.i.aliimg.com/img/pb/469/184/393/393184469_362.jpg
(Korreksjon: Hullene er OM LAG like dype som expanderen. De er nok noen millimeter for dype og dette forårsaker nok mitt problem)
(Korreksjon: Hullene er OM LAG like dype som expanderen. De er nok noen millimeter for dype og dette forårsaker nok mitt problem)
Nei disse typer expander pleier bare å ha en minste dybde man må bore. De fester seg ved at man skrur på mutteren til de begynner å trekke seg ut av hullet og flensene tar i betongen. Det kan være at hullet har blitt litt for stort, så hvis du får ut expanderen kan du bøye ut flensene litt og så sette den tilbake. Men det du først kan teste er å dra mutteren i bunn og se om expanderen fester seg.
Det funket. "Hekte fast" var ordet, det gjorde den nå. Problemet var at siden jeg ikke hadde plassert borrehullene på millimeteren riktig, og siden ikke hullene i konsollen var avlange, måtte jeg tidligere trykke litt på ekspanderne for å få på plass konsollen, noe som gjorde at de gikk inn i veggen igjen. Men nå hadde de hektet fast, så nå gikk det! Takk igjen for hjelpen!
Klikk her for å svare