Har planer om å flytte veggen mellom vår spisestue og TV-rommet slik at vi får inn benkeskap (60 dype) og overskap i spisestuen, litt som en nisje. Er imidlertid usikker på om veggen er bærende, og dermed trenger å bli avløst på en eller annen måte, eller ikke. Er klar over at en konstruktør eller bygningsingeniør raskt kan avgjøre hvordan det forholder seg, men tenker likevel å rådføre meg her. Kanskje kan noen på forumet hjelpe meg?
Her er spisestuen, og veggen som jeg tenker å "flytte" (egentlig rive ned og bygge en ny en knapp meter til den ene siden, men men...).
Går en solid limtrebjelke gjennom hele huset som jeg tenker og tror bærer opp en hel del, men det å tenke og tro er ikke nok i alle situasjoner. Har lett på tegninger fra da huset ble bygget (1977-78), kan de være til hjelp for å avgjøre bæring (sier man det slik?)
Den veggen er ikke bærende. Det kan man tydelig lese ut av tegningene. Det trengs ingen konstruktør på stedet for å si det. Veggene som ligger i limtrebjelkens forlengelse, samt selve bjelken, er derimot bærende.