J
Hei!

Jeg har kjøpt et hus og planlegger renovering. Jeg ønsker å flytte en vegg i underetasjen for å skape to rom med egne dører fra en åpen kjellerstue.

1. Huset er fra 1945, og jeg tror at veggen er av lettbetong. Hvordan finner jeg best ut om veggen er bærende eller om jeg kan rive den selv?

2. I dag er det uisolert plate med elektrisk gulvvarme i disse rommene. Min tanke er å rive det eksisterende gulvet, legge platonmatte, så furugulv og sette inn radiatorer i stedet. Er det en rimelig måte å skape et godt bomiljø på i underetasjen?

• Plantegning av et hus som viser rom som bad, bastu, hall, wc, allrum, sovrum, tvätt, verkstad, förråd og grov entré på entréplan.
  • Plantegning av øvre plan i et hus, viser kjøkken, to soverom, bad, stue med åpen peis, og en terrasse. Trapp i midten av rommet.
  • Plantegning av en bolig med flere rom, dører og vinduer, indikert med hvite symboler på grå bakgrunn.
  • Soverom med blå vegger, lys treparkett, og en dør som åpner inn til et tilstøtende rom med vindu. Sengtøy og en liten kommode er synlige.
  • Arkitekttegninger av et hus fra 1945, viser fasader og plantegninger for første og kjellerplan, inkludert rom som garasje, soverom og kjøkken.
Du kan vel begynne med å fortelle hvilken vegg du vil rive?

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
J
1 16386 skrev:
Du kan vel begynne med å fortelle hvilken vegg du vil rive?
Beklager, her er et litt bedre tydeligere bilde

• Plantegning av et hus med rommer inklusiv bad, badstu, stue, og soverom. En peis er markert i allrommet.
Nå skal man jo riktignok ikke uttale seg kategorisk, men veggen rett over peisen på bildet ser ut til å ikke være bærende. Den veggen som ønskes revet ser ikke ut til å være bærende. Men i gamle hus kan også en bærende vegger ha blitt det på grunn av setninger og bøyninger i bjelkelag.

Litt unødvendig å fjerne peisen helt? Reservevarme i tilfelle strømbrudd er jo ikke helt feil. Kanskje en mindre peis i stedet for den murede? (Min gjetning at den er murt)

• Liker
Johannnnnnn og 1 annen
  • Laddar…
BirgitS
Vanligvis er det vegger som går omtrent under mønet som er bærende, men hus fra 1945 følger ikke alltid det. Husmaterialer var ikke så standardisert på den tiden som det ble senere på 50-tallet. Hvordan det er akkurat i ditt hus avhenger av hvordan bjelkelaget mellom de to etasjene går, de veggene som bjelkene ligger på er bærende. Eller er det betonghvelv i stedet for bjelkelag?

Er det jord på utsiden av ytterveggen i stue/soverom?
Da kan det være behov for et lite stykke vegg for å sikre at jorden ikke presser inn ytterveggen.

Byggkonstruktør kalles de personene som er utdannet for å f.eks. utrede hvilke vegger som er bærende.

• Liker
Johannnnnnn og 1 annen
  • Laddar…
J
pacman42 pacman42 skrev:
Nå skal man jo riktignok ikke uttale seg kategorisk, men veggen rett over peisen på bildet ser ikke ut til å være bærende. Den veggen som ønskes revet ser ikke ut til å være bærende. Men i gamle hus kan også en bærende vegg ha blitt det på grunn av setninger og bøyinger i bjelkelag.

Litt unødvendig å fjerne peisen helt? Reservevarme i tilfelle strømbrudd er jo ikke helt feil. Kanskje en mindre peis i stedet for den murede? (Min gjetning er at den er murt)
Jeg skal ha en ny peis 👍

• Liker
pacman42
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.