Har fått skorsteinsinstallasjonen underkjent ved besiktigelse da skorsteinen i prinsippet ligger an mot en takstol. Forstår ikke hvordan installasjonen ble godkjent ved bygging for over 10 år siden.....
Uansett trenger avstanden å være minst 50 mm til brennbart materiale, og jeg har tenkt å kappe takstolen i henhold til rød linje i vedlagt skisse samt skru fast en ny på eksisterende regel samt distanse i henhold til oransje områder. Jeg får da en distanse på ca 90 mm (2x45mm regler). Spørsmålet er da om dette er en ok takstolsinstallasjon eller om det finnes en bedre måte?
Ok, høres ut som en betydelig større operasjon med nye premodulldeler for å flytte i sideveis samt nytt hull i taket. Kan man ikke løse det med å flytte takstolen eller hva er risikoen med dette?
Ok, høres ut som en betydelig større operasjon med nye premoduldele for å flytte i sidelengs samt nytt hull i taket. Kan man ikke løse det med å flytte takstolen eller hva er risikoen med dette?
Å bygge et par nye takstoler og erstatte den som er i veien er jo et alternativ, men det vil nok kreve byggelov.
Begge forslagene er ganske omfattende men er sannsynligvis de beste løsningene rent konstruksjonsmessig, men tenker at det burde gå an å løse på enklere måte men likevel funksjonelt, er det noen som har et annet forslag?
Å sage av og forsøke å modifisere eksisterende takstol er det dårligste, du vil aldri få det sterkt og sikkert eller for den del godkjent av bygningsmyndighetene.
Hvis du hopper over distansen og kun bygger med en ny regel som skrus direkte på eksisterende takstol (så lang som mulig på begge sider), føles det som om det burde holde godt. Du bør imidlertid sjekke med en konstruktør kanskje. Da får du 45mm økt avstand sammenlignet med nå, det kanskje er nok for å få de 50mm du trenger.
Om det er 5mm til overs, mao skorsteinen ikke ligger an. Så hadde jeg laget en helt ny takstol som jeg hadde skrudd og limt sammen med nåværende, men da sagd bort den delen som blir for nær skorsteinen. Litt samme tenk som Nikorasu ovenfor, men gjør en hel, så vil den endelig være sterkere enn i dag, i stedet for risiko for svekkelse.
Om det ligger an, så kan man jo kle den nye takstolen i området man "hakket" ut med gips, fiberbeska etc., så er det ikke lenger brennbart. Da for eksempel 2 lag gips i uthakkingen. Da blir det bare 20mm igjen, men det er jo ikke brennbart materiale. (Dette kanskje noen som kan ovner kan svare på om det er ok.)
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.