Hei.

Holder på og renovere andre etasje. Skal dele av et rom til to barnerom, er interessert i å flytte ut kattvindsveggen.

Takstolene er av rammetypen med takvinkel på 38 grader

Vil gjerne få inn en seng på 90*200cm. Det gjør at jeg må fjerne/flytte/erstatte 2 st støtteben med en bjelke!?

Støttebena er laget av 2*4" og takstolen er 2*6

Kan noen se om det er bærende og gi tips om hvordan man kan gjøre det?

Vurderer å flytte inn bena rundt 90cm og bygge en ny vegg der...

• Loftsrom under renovering med ramverkstakstoler, synlige støtteben og isolasjon. Verktøy og materialer ligger spredt på gulvet.
  • Loft med treverk, inkludert takstoler og støttebjelker, med taklampe hengt fra taket. Strømkabler er synlige i hjørnet.
  • Takstol med ramverksdesign, viser treverk og konstruksjonselementer med vinklet takkledning. Brushet materiale synlig i bakgrunnen.
Gjorde et lignende prosjekt da jeg bygget om loftet mitt for et antall år siden. Fjernet støttebeina helt. Jeg spikret 45x220 på siden av eksisterende takstoler. Det funket for meg, men funker kanskje ikke i ditt tilfelle. Kommer litt an på spennvidde m.m.

• Liker
GrahnJ
  • Laddar…
Spennvidde glemte jeg å oppgi.

Mellom støttebena er det 4,7m og underetasjen er 9m bred.

Spikret du dette på begge sider?

Hvor langt forsterket du?

Noen flere som har noen tips?

Jeg spikret på en side og helt opp til mønet som en ny takstol på siden av den gamle.

Jeg gjorde det samme. Det negative er at det blir lavere under taket, det positive at det får plass til mer isolasjon.

Takk for svar!

Får tenke litt til.
Tenker uansett på å sette en bjelke i linje der støttebena står i dag (altså tvers over takstolene). Da er spørsmålet hvor kraftig denne må være...

MVH

Hvordan løste du problemet?

Mvh Matts

Jeg har et hus med i prinsippet identisk konstruksjon, måtte flytte ut noen støtteben for å få mer plass.. Jeg regnet ikke direkte på det, bare flyttet. Å fjerne og erstatte med bjelke krever kanskje litt mer beregning og ettertanke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.