Må man flytte eller modifisere en bærende vegg uten å søke noen tillatelser? Skal man melde fra på noen måte og må det inspiseres av noen?

Vi kommer ikke til å gjøre det selv, men en bekjent som har renovert og bygget til flere hus skal gjøre det. Er bare litt usikker på papirarbeidet og vil gjøre det riktig.

Konstruksjonen det gjelder er en baderomsvegg på overetasjen. Væggen, alternativt en del av den skal flyttes ca 30 cm.

Her er en planskisse hvis det hjelper. Jeg har markert den aktuelle veggen og tanken er å flytte ca 2m av den (i midten) ca 30 cm inn mot rommet.

• Planløsning av et hus med markert vegg i blått som skal flyttes 30 cm inn i rommet. Veggen er markert midt i bildet.
For å gjøre inngrep i bærende konstruksjoner kreves byggemelding. Spør kommunen hvordan den skal se ut for en slik jobb. Det er sannsynlig at de vil ønske at du legger frem en slags kontrollplan - men kommunen selv vil ikke inspisere.

Men må du virkelig gjøre noe med bærende her? Det der er støttebensveggen, ikke sant? Kunne du ikke flytte veggen inn, men la selve støttene stå der de står?

Hmm, ettersom jeg ikke personlig skal utføre inngrepet snakker du gresk for meg ;-)

Om det er som du sier kan støttebena sikkert stå igjen. Det er en seksjon på cirka 2 meter i midten av veggen som skal flyttes, ikke hele veggen.

Jo, støttebeina går vertikalt mellom loftsbjelkelaget og overrammen (den skrånende delen) av takstolen. De er en del av takstolen og altså bærende. De kan se litt forskjellige ut - hos oss består hvert støttebein av to meget grove planker som er spikret på hver sin side av bjelken og overrammen, men vårt hus er antagelig en del yngre enn deres. Veggen som skiller kattvinden (rommet aller lengst ut under skråtaket) er oftest spikret mot støttebeina, det er derfor jeg kaller den støttebeinsvegg, men konstruksjonene kan variere - på noen hus mangler visse støttebein, og for en stund siden hadde vi en tråd her hvor hele veggen bestod av grov planke og det ikke gikk å skille ut noen tydelige støttebein.

Så litt lurt kan det være. Men om du tar dit en snekker/bygger med litt erfaring fra gamle hus kan h*n sikkert se hvordan det ligger til.

• Liker
aish
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.