Det finnes også rette hvelv når man har sikret de nedre skiftene med innlagte armeringsstål. Man murer normalt ikke igjen et eksisterende hvelv, men man dekker det bare. Finnes det et hvelv kan du ikke lage et nytt rett ved siden av. Ideen bak hvelv og murverk generelt er at punktlaster ovenfra fordeles ut på en lengre strekning. Murverk fungerer som skiver.
 
Takk!
Og hvordan kan jeg gå videre rent praktisk? Kan en konstruktør på noen måte finne ut hvordan veggen er bygget opp uten å åpne litt i den? Vi overtar leiligheten først i oktober, og nåværende innehaver vil neppe være særlig fornøyd om jeg foreslår det. Hun kan sikkert være behjelpelig med å slippe inn en konstruktør som kan granske veggen okulært, men antar at det kreves mer enn det for å være sikker?

Har forsøkt å finne kontaktopplysninger til den gamle leilighetsinnehaveren i etasjen ovenfor som har gjort samme inngrep, men finner ingen. Og foreningen kan ikke gi ut kontaktopplysninger pga GDPR heller.

/ Anton
 
MultiMan
Hvorfor er det slik panikk? Har personlig direkte vanskelig for å forstå tanken med å kjøpe en leilighet i et vakkert århundreskiftehus, men så være helt opptatt med å slå ned vegger før man har hatt noen mulighet til å oppleve hvordan det er. Vær som en katt, til tross for kort levetid på rundt 15 år så tar det flere år for en katt å bo inn seg og bestemme seg for om den liker omstendighetene.

Flytt inn, bo en stund, dere kommer kanskje til å sette pris på planløsningen som den er. Hvis ikke, finnes det sikkert andre leiligheter av den typen dere foretrekker. Hvis det ikke er et alternativ, er det bare å ta inn en ekspert som kan vurdere forholdene på stedet.
 
Det er vel ingen panikk egentlig, men sekelskiftesleiligheter har jo dessverre litt merkelige planløsninger ofte, og er dessuten dyre, noe som gjør det umulig å oppfylle alle ens kriterier man har på forhånd.
I dette tilfellet måtte vi gå på kompromiss med størrelsen på badet da vi kjøpte leiligheten. Nå som vi venter økning i familien, føles det derfor ganske viktig å kunne ha plass til en vaskemaskin i leiligheten.
For å bygge ut badet på den mest hensiktsmessige måten, må en døråpning i en bærende vegg flyttes noen meter for å ta plass fra den store gangen. Jeg mener ikke direkte at det vil påvirke hvordan leiligheten oppleves eller føles, snarere bare at vi utnytter plassen og størrelsen bedre hvis prosjektet er gjennomførbart.
 
  • Liker
Lovelux
  • Laddar…
Renoveralgh Anton111 skrev:
Eller er det bare over selve åpningen i veggen som buehvelvet går?
Det er bare i åpningen man har murt et hvelv.
 
Tegningene inneholder nok det som en konstruktør trenger å vite. Personlig synes jeg ikke at nytten med å flytte døren tilsvarer kostnadene og anstrengelsene. Bruk inngangen via stuen. Da får dere dessuten mer plass for en god kjøkkenløsning. Den tiden er forbi når trafikken til kjøkkenet ikke skulle merkes. Et større bad er mye viktigere.
 
  • Liker
Renoveralgh
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.