7.043 lest ·
20 svar
7k lest
20 svar
Flytte døråpning i bærende (?) vegg
Renoveringsnybegynner
· 72 innlegg
Hei!
Jeg har kjøpt en leilighet fra århundreskiftet som vi planlegger å renovere ganske omfattende. Blant annet har vi tenkt å flytte kjøkkenet til rommet som ligger i fil med stuen, og erstatte det gamle kjøkkenet med et soverom. Det lille kruxet med leiligheten er at badet er relativt lite, ca 1,8x1,8 meter hvor begge hjørnene innerst er litt utbygde pga ventilasjonsrør (eller hva det nå kalles) som går innenfor. Vi har to ideer om hvordan man kan bygge ut badet, hvor den ene ideen innebærer å bygge det ut mot gangen. I det tilfellet må døråpningen inn til rommet ved siden av (hvor det nye kjøkkenet er tenkt å være) flyttes lenger til venstre på bildet. Jeg er relativt sikker på at den veggen er bærende. Forstår at man trenger godkjenning og kvalitetsansvarlig og alt slikt for å utføre jobben, men hva ville jobben kostet mellom tommelen og pekefingeren? Snakker vi 50 tusen kroner eller typ 200 tusen? Eller enda mer? Jeg har tommelen midt i hånden, så hvis dere er vanlig å komme med svar eller tips, forklar gjerne som dere ville gjort til en femåring typ haha.
For informasjon er jeg klar over at naboen ovenfor har gjort samme type renovering (se bilde nummer 2 på deres planløsning og den vi har tenkt å etterligne).
Håper jeg har forklart nok til at dere forstår spørsmålet mitt!
Takk på forhånd!
Jeg har kjøpt en leilighet fra århundreskiftet som vi planlegger å renovere ganske omfattende. Blant annet har vi tenkt å flytte kjøkkenet til rommet som ligger i fil med stuen, og erstatte det gamle kjøkkenet med et soverom. Det lille kruxet med leiligheten er at badet er relativt lite, ca 1,8x1,8 meter hvor begge hjørnene innerst er litt utbygde pga ventilasjonsrør (eller hva det nå kalles) som går innenfor. Vi har to ideer om hvordan man kan bygge ut badet, hvor den ene ideen innebærer å bygge det ut mot gangen. I det tilfellet må døråpningen inn til rommet ved siden av (hvor det nye kjøkkenet er tenkt å være) flyttes lenger til venstre på bildet. Jeg er relativt sikker på at den veggen er bærende. Forstår at man trenger godkjenning og kvalitetsansvarlig og alt slikt for å utføre jobben, men hva ville jobben kostet mellom tommelen og pekefingeren? Snakker vi 50 tusen kroner eller typ 200 tusen? Eller enda mer? Jeg har tommelen midt i hånden, så hvis dere er vanlig å komme med svar eller tips, forklar gjerne som dere ville gjort til en femåring typ haha.
For informasjon er jeg klar over at naboen ovenfor har gjort samme type renovering (se bilde nummer 2 på deres planløsning og den vi har tenkt å etterligne).
Håper jeg har forklart nok til at dere forstår spørsmålet mitt!
Takk på forhånd!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.105 innlegg
Velkommen til forumet!
Dessverre er det ganske umulig å anslå den typen kostnader i forumet. Det avhenger jo av så mye, for eksempel hvordan veggene er konstruert. Siden du har en nabo som har gjort det samme, er det jo lurt å spørre naboen.
Dessverre er det ganske umulig å anslå den typen kostnader i forumet. Det avhenger jo av så mye, for eksempel hvordan veggene er konstruert. Siden du har en nabo som har gjort det samme, er det jo lurt å spørre naboen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg er enig med BirgitS. Kostnader er vanskelige å diskutere her. Selv er jeg forsiktig med å uttrykke meninger om det. Tegningen på deres leilighet er en ombyggingstegning av moderne stil. For å kunne vurdere konsekvensene av deres ideer trenger man tilgang til en originaltegning. Den tykke veggen der dere vil flytte døren er garantert bærende, spørsmålet er bare hvordan. Det kan ha stor betydning for kostnadene. Ofte brukte man stålbjelker som støtte over døråpninger. Har dere flaks kan det være et enkelt inngrep, har dere uflaks kan det bli svært omfattende. Nye rørtilkoblinger til kjøkkenet kan dere trekke via badet så det skal nok ikke være noe problem i seg selv. Ikke kopier den garderobeinnredningen som naboen har i sitt soverom. Det blir ikke særlig hyggelig.
Renoveringsnybegynner
· 72 innlegg
Takk begge for svar. Forstår at det er komplekst og derfor vanskelig med kostnadsestimat. Tenkte vel egentlig mest om det i det absolutt billigste tilfellet likevel ville koste flere hundre tusen så kan vi jo avskrive den ideen direkte før vi undersøker mer.J justusandersson skrev:Jeg er enig med BirgitS. Kostnader er vanskelige å diskutere her. Selv unngår jeg nøye å uttrykke meninger om det. Tegningen på deres leilighet er en ombyggingstegning av moderne preg. For å kunne vurdere konsekvensene av deres ideer, trenger man tilgang til en originaltegning. Den tykke veggen der dere vil flytte døren er garantert bærende, spørsmålet er bare hvordan. Det kan få stor betydning for kostnadene. Ofte brukte man stålbjelker som avlastning over døråpninger. Har dere flaks kan det være et enkelt inngrep, har dere uflaks kan det bli svært omfattende. Nye rørtilkoblinger til kjøkkenet kan dere legge via badet så det skal nok ikke være noe problem i seg selv. Kopier bare ikke den garderobeinnredningen som naboen har i sitt soverom. Det blir ikke særlig hyggelig.
Huset er fra forrige århundreskifte, og har hentet alle byggesaksdokumenter som er tilgjengelige fra Byggesaksavdelingen. Hvordan ser jeg på originaltegningen angående det du nevner om stålbjelker og avlastning? Er det noen spesiell tegning/skisse jeg skal lete opp og laste opp som bilde her?
Igjen, stor takk for at dere tar dere tid til å svare.
Mvh,
Anton
Sist redigert:
Altså, det der med kostnader er ekstremt vanskelig å anslå.. du kan ha en familievenn som jobber innen bygg som gjør jobben for 0kr (materialer ekskludert) eller et grådig firma som gjør det for 100kkr. Ifølge det jeg ser ville jeg anslå at verdien på arbeidsmomenter ikke er verdt mer enn 20-30kkr, men du bør ta ut minst tre firmaer som kan se på det og be om tilbud. Deretter kan du danne deg en bedre oversikt over kostnadsbildet.
Renoveringsnybegynner
· 72 innlegg
Takk for svar! Nei, har dessverre ingen sånne kontakter og har ikke kunnskapen til å utføre noe av arbeidet selv. Men det høres jo ut som om arbeidsmomentet ikke trenger å være så dyrt som jeg fryktet hvis man har flaks.MrJay skrev:
Altså, det der med kostnader er ekstremt vanskelig å anslå.. du kan ha en familievenn som jobber innen bygg som gjør jobben for 0kr (materiale ekskludert) eller et grådig firma som gjør det for 100kkr. Ifølge det jeg ser ville jeg anslå at verdien på arbeidsmomentet ikke er verdt mer enn 20-30kkr men du bør ta kontakt med minst tre firmaer som kan se på det og be om tilbud. Deretter kan du danne deg en bedre forståelse av kostnadsbildet.
Noen som har en anslåelse på hvor mange timer en bygningsingeniør/konstruktør trenger for å regne på en løsning og omtrent hva de tar betalt per time? Antar at det kommer noen kostnader til SBK for søknad samt for kontrollansvarlig. Hva koster det omtrent? Hvis disse kostnadene er like vanskelig å anslå som mine innledende spørsmål, så beklager jeg på forhånd.
/ Anton
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Begynn med en plantegning. Det er ikke sikkert at det finnes spesielle konstruksjonstegninger.
Renoveringsnybegynner
· 72 innlegg
Her kommer originaltegningene. Til informasjon er leiligheten i andre etasje, og er den man ser nederst til høyre i bilde på planskissen. (De har bygd om trappehus og innganger til leilighetene siden den gang som dere merker).J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Litt moro, jeg har faktisk vært inne i det huset, på hjørnet Kastellgatan - Risåsgatan i Kommendantsängen i Göteborg. Tegningene er litt utydelige når man prøver å se detaljer, men jeg er ganske sikker på at åpningene i de tykke veggene er murede hvelv. Om man skal flytte åpningen er det nok enklest å forsterke den nye åpningen med stålbjelker. Arrangementet krever en ny konstruksjonstegning og en dyktig murer. Det er nok verdt å vurdere et alternativ som innebærer at inngangen til kjøkkenet skjer fra stuen.
Renoveringsnybegynner
· 72 innlegg
Haha der ser man! Det er et veldig vakkert hus synes jeg.
Ok, høres altså som det er ganske mye jobb som kreves i så fall om jeg tolker deg rett? Skal prøve å få tak i gamle leilighetsinnehaveren på etasjen ovenfor som gjorde samme jobb i 2015 for å se hvordan de gjorde. Går det på noen måte å gjenbruke eventuelle beregninger som ble gjort da? Eller blir det en helt separat beregning fordi den leiligheten ligger etasjen ovenfor?
Ja, det ene alternativet er jo å stenge igjen åpningen helt og bare bruke oss av dobbeldørene fra stuen om vi vil bygge ut badet mot gangen. Alternativ 2 er å bygge ut badet mot det ene soverommet og la innbyggingen der ventilasjonsledningene går brukes som dusjskillevegg typ. Men rent smarteste føles det jo å heller ta av på arealet i den store gangen i stedet for å gjøre det ene soverommet mindre for å bygge ut badet.
Takk for svar igjen!
/ Anton
Ok, høres altså som det er ganske mye jobb som kreves i så fall om jeg tolker deg rett? Skal prøve å få tak i gamle leilighetsinnehaveren på etasjen ovenfor som gjorde samme jobb i 2015 for å se hvordan de gjorde. Går det på noen måte å gjenbruke eventuelle beregninger som ble gjort da? Eller blir det en helt separat beregning fordi den leiligheten ligger etasjen ovenfor?
Ja, det ene alternativet er jo å stenge igjen åpningen helt og bare bruke oss av dobbeldørene fra stuen om vi vil bygge ut badet mot gangen. Alternativ 2 er å bygge ut badet mot det ene soverommet og la innbyggingen der ventilasjonsledningene går brukes som dusjskillevegg typ. Men rent smarteste føles det jo å heller ta av på arealet i den store gangen i stedet for å gjøre det ene soverommet mindre for å bygge ut badet.
Takk for svar igjen!
/ Anton
Renoveringsnybegynner
· 72 innlegg
Hei igjen, takk for dine svar!J justusandersson skrev:Litt morsomt, jeg har faktisk vært inne i det huset, på hjørnet Kastellgatan - Risåsgatan i Kommendantsängen i Göteborg. Tegningene er litt uklare når man prøver å se detaljer, men jeg er ganske sikker på at åpningene i de tykke veggene er murt hvelv. Skal man flytte åpningen er det nok enklest å forsterke den nye åpningen med stålbjelker. Arrangementet krever en ny konstruksjonsplan og en dyktig murer. Det er nok verdt å vurdere et alternativ som innebærer at adkomsten til kjøkkenet skjer fra stuen.
Kort spørsmål igjen bare. Du nevnte i ditt første innlegg i tråden at det kan finnes lettere og betydelig vanskeligere inngrep å gjøre i en bærende vegg. Hvor befinner "murte hvelv" og forsterkning med stålbjelker seg på den skalaen?
/ Anton
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Definitivt vanskeligere.
Renoveringsnybegynner
· 72 innlegg
Ikke svaret jeg ønsket å få, men ikke så mye å gjøre med det. Takk for din hjelp og ekspertise!
Hva innebærer murte hvelv mer i praksis? Prøvd å google men finner ikke noe tydelig svar. Innebærer det at det er en murt teglvegg? Eller er det betong som veggen er bygget av?
Hva innebærer murte hvelv mer i praksis? Prøvd å google men finner ikke noe tydelig svar. Innebærer det at det er en murt teglvegg? Eller er det betong som veggen er bygget av?
Sist redigert:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 812 innlegg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6.812 innlegg
Da må du google veldig dårlig, finnes masse av materiale om murede hvelv, for eksempel
Fant også i tekstform som du kan laste ned, men trolig overkurs for den allmenne forståelsen (ikke bare om hvelv, men delvis):
https://docplayer.se/64158426-Murverk-material-konstruktion-hantverk-hallfasthet-och-barformaga.html
Murt hvelv:

Fant også i tekstform som du kan laste ned, men trolig overkurs for den allmenne forståelsen (ikke bare om hvelv, men delvis):
https://docplayer.se/64158426-Murverk-material-konstruktion-hantverk-hallfasthet-och-barformaga.html
Murt hvelv:

Sist redigert:
Renoveringsnybegynner
· 72 innlegg
Takk for dette!
Det er i mitt lekmannshode at jeg ikke helt forstår hvorfor man skulle mure en bue i stedet for bare "vanlig horisontalt" om eneste formål er å fungere som en bærende vegg. Eller er det bare over selve åpningen i veggen at buen går?
I så fall, på hvilken måte påvirker dette om jeg gjør en ny åpning i veggen og sikrer med f.eks. en stålbjelke, og så "bare" dekker igjen den gamle åpningen i veggen?
/ Anton
Det er i mitt lekmannshode at jeg ikke helt forstår hvorfor man skulle mure en bue i stedet for bare "vanlig horisontalt" om eneste formål er å fungere som en bærende vegg. Eller er det bare over selve åpningen i veggen at buen går?
I så fall, på hvilken måte påvirker dette om jeg gjør en ny åpning i veggen og sikrer med f.eks. en stålbjelke, og så "bare" dekker igjen den gamle åpningen i veggen?
/ Anton