Hei! Vi skal i uken få nøklene til vårt nye hus og det blir en del renovering. Det er en 1,5 etasje villa fra 30-tallet på torpargrund. Jeg hadde tenkt å flytte en vegg som med stor sannsynlighet er bærende, men da jeg i helgen sjekket grunnmuren gjennom ventilasjonslukene var det en støttemur omtrent på midten. Jeg er usikker på om veggen jeg tenkte å flytte står midt på denne støttemuren. Er det mulig å flytte veggen 50-100 cm eller må jeg ordne med noe støtte mot bakken? Forstår at det bare blir gjetninger da ingen mål/dimensjoner er kjent, men hva sier erfaringen?

S Segge skrev:
Hei! Vi skal i uken få nøklene til vårt nye hus, og det blir en del renovering. Det er en 1,5 etasje villa fra 30-tallet på torpargrund. Jeg hadde tenkt å flytte en vegg som med største sannsynlighet er bærende, men da jeg i helgen var og sjekket grunnen gjennom ventilasjonslukkene, var det en støttemur omtrent på midten. Jeg er lur på om veggen jeg hadde tenkt å flytte står midt på denne støttemuren. Kan det være mulig å flytte veggen 50-100cm, eller må jeg ordne noe støtte mot bakken? Forstår at det bare blir gjetninger da ingen mål/dimensjoner er kjente, men hva sier erfaringen?
Er det en hjertvegg, i så fall er min gjetning at du må veksle av den veggen du vil flytte. Om du kan flytte veggen 50-100cm uten avveksling, vil du trolig måtte sette støtte under veggen, nede i grunnen. Dog høyst spekulative tanker. Finnes annet mye mer kyndig folk her inne.

Nå begynner jeg å ha revet ferdig, bare til å løfte blindbunnen. Var bekymret for at reglene oppe var gjort på samme prinsipp, men etter å ha dusjet i spon ser det ikke ut til å være noen skjøt, ikke på veggen i det minste. Kraftig regelvirke har de brukt, i gulvet er det ca 75×200mm.
Enda bredere i taket, dog litt lavere.
Målebånd viser størrelsen på en trebjelke med papirbiter festet med skruer.
Innvendig syn av gulv eller takstruktur med treverk og spån, muligens del av et byggeprosjekt hvor konstruksjonen undersøkes for stabilitet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.