Hei! Vi skal i uken få nøklene til vårt nye hus og det blir en del renovering. Det er en 1,5 etasje villa fra 30-tallet på torpargrund. Jeg hadde tenkt å flytte en vegg som med stor sannsynlighet er bærende, men da jeg i helgen sjekket grunnmuren gjennom ventilasjonslukene var det en støttemur omtrent på midten. Jeg er usikker på om veggen jeg tenkte å flytte står midt på denne støttemuren. Er det mulig å flytte veggen 50-100 cm eller må jeg ordne med noe støtte mot bakken? Forstår at det bare blir gjetninger da ingen mål/dimensjoner er kjent, men hva sier erfaringen?
Hei! Vi skal i uken få nøklene til vårt nye hus, og det blir en del renovering. Det er en 1,5 etasje villa fra 30-tallet på torpargrund. Jeg hadde tenkt å flytte en vegg som med største sannsynlighet er bærende, men da jeg i helgen var og sjekket grunnen gjennom ventilasjonslukkene, var det en støttemur omtrent på midten. Jeg er lur på om veggen jeg hadde tenkt å flytte står midt på denne støttemuren. Kan det være mulig å flytte veggen 50-100cm, eller må jeg ordne noe støtte mot bakken? Forstår at det bare blir gjetninger da ingen mål/dimensjoner er kjente, men hva sier erfaringen?
Er det en hjertvegg, i så fall er min gjetning at du må veksle av den veggen du vil flytte. Om du kan flytte veggen 50-100cm uten avveksling, vil du trolig måtte sette støtte under veggen, nede i grunnen. Dog høyst spekulative tanker. Finnes annet mye mer kyndig folk her inne.
Nå begynner jeg å ha revet ferdig, bare til å løfte blindbunnen. Var bekymret for at reglene oppe var gjort på samme prinsipp, men etter å ha dusjet i spon ser det ikke ut til å være noen skjøt, ikke på veggen i det minste. Kraftig regelvirke har de brukt, i gulvet er det ca 75×200mm.
Enda bredere i taket, dog litt lavere.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.