Jeg har en vegg jeg skulle ønske å forskyve eller flytte, rive de som er rødmarkerte og bygge opp en ny.
Er det noe man kan/får gjøre selv?
Hvis jeg kan gjøre det selv, bør man tenke på noe spesielt da den er bærende?
Man kunne kanskje bygge opp den nye først og rive den gamle etterpå, tenker jeg?
Hvis dette er i et hus du eier så gjør du hva du vil selv. Er veggen bærende så må du ta det med byggesaksmyndigheten, byggemelding. Da må du redegjøre for hvilke konstruksjonsberegninger som ligger til grunn for endringen. Det vil si, du vil trenge å koble inn en bygningsingeniør. Finner du riktig ingeniør kan du få det både kontrollert og nye konstruksjonstegninger for typ 5000.
En byggn. ingeniør kan avgjøre ganske umiddelbart om veggen er bærende eller ei (jeg mistenker at den ikke er bærende).
OM veggen er bærende så må man evt. forsterke bjelkelaget over veggen, noen ganger er bjelker skjøtet over en bærende vegg, flytter man da veggen så er det ikke så bra.
Om en innervegg i et enetasjes hus er bærende, så er det i form av en hjertevegg, dvs. en vegg som går midt i huset på lengden. Ingen slik vises på tegningen, så dine rødmerkede vegger kan sikkert rives og flyttes. Takstolene er sannsynligvis av fagverkstype, og da er de fribærende mellom ytterveggene. Dette kan man enkelt konstatere om det finnes en luke opp til loftet. Deretter kan man støte på andre overraskelser når man river vegger, f.eks. uventede elkanaler, så en viss forsiktighet anbefales. Fjern veggbekledningen på en side først, så er det lett å kontrollere.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.