2.070 lest ·
7 svar
2k lest
7 svar
Flytte bad til skjøt mellom krypkjeller og støpt plate
Er i gang med å renovere et bad og tenkte å flytte badet så det havner på to forskjellige fundamenter, krypkjeller og støpt plate. Hvordan løser jeg slik at tette sjikt, avrettingsmasse og fliser ikke sprekker? Kan man legge en plate under avrettingsmassen?
Støpte platen antar jeg ligger 5-10 cm lavere enn krypkjelleren. Så den må heves. Her vurderte jeg å bruke celleplast under flytsparkelen. Krypkjelleren ønsker jeg å heve minst mulig, da jeg allerede i dag har lav takhøyde (214 cm)
Gjør som SBH skrev, men først senker du ned krypkjelleren ved våtrommet slik at den ligger på samme nivå som platen eller lavere.
Ingen vits å ta sjanser, det handler om mye, både penger og bevegelser i de ulike grunnene!
Ingen vits å ta sjanser, det handler om mye, både penger og bevegelser i de ulike grunnene!
I detalj, hva innebærer støpe dubbet kake? Armert? Eller festet med "noe" i eksisterende grunn? Hva anslår nå er minste mulige høyde på denne konstruksjonen?
Kan tillegge at begge grunnene er fra -91, så har det ikke allerede satt seg,
Kan tillegge at begge grunnene er fra -91, så har det ikke allerede satt seg,
Moderator
· Stockholm
· 57 860 innlegg
Jeg tror at du må forutsette at du kommer til å få små bevegelser mellom grunnene. Det vil påvirke både gulv og vegger.Henrik Eriksson skrev:
Jeg vet ikke hva en dubbad kaka er. Men jeg har hørt at dersom man flytsparkler ca 25mm med armering (da skikkelig armeringsnett, med type 5mm tråder). Da skal en slik kake bli selvbærende, den kan man ha til og med på et sviktende tregulv. Hvis du får skikkelige bevegelser så vil det sprekke uansett hvordan du gjør det. Hvis for eksempel krypkjelleren synker 5mm. Så hjelper selvfølgelig ingenting. Bortsett fra muligens en virkelig selvbærende betongplate. Men da snakker vi om 10 - 20 cm tykkelse, urealistisk.
Klikk her for å svare