inspirert av en annen tråd tenkte jeg å ta tak i mitt andre mekgarasje og endelig male gulvet.
Det er kjelleren og det er støpt hvelving over. Det har dryppet litt betong fra hvelvstøpingen og de kamene sliper jeg enkelt bort med vinkelsliper og en dismantslip fra Biltema.
Men veide av gulvet og innså at jeg hadde to irriterende lavpunkter på ca 1-1,5cm så jeg vurderer å flyte hele gulvet. Men hvilket flytsparkel skal man ha som blir så hardt at det kan brukes som et fullgodt garasjegulv, like hardt som betong?
Flytsparklet et mindre område i sommer med noe Biltema utendørsflyt, Litoliv eller Litoflex eller noe sånt men den ble ikke i det hele tatt så hard som jeg hadde tenkt meg. Porøs dritt som gikk i biter når man satte en knivspiss i den.
Det er kjelleren og det er støpt hvelving over. Det har dryppet litt betong fra hvelvstøpingen og de kamene sliper jeg enkelt bort med vinkelsliper og en dismantslip fra Biltema.
Men veide av gulvet og innså at jeg hadde to irriterende lavpunkter på ca 1-1,5cm så jeg vurderer å flyte hele gulvet. Men hvilket flytsparkel skal man ha som blir så hardt at det kan brukes som et fullgodt garasjegulv, like hardt som betong?
Flytsparklet et mindre område i sommer med noe Biltema utendørsflyt, Litoliv eller Litoflex eller noe sånt men den ble ikke i det hele tatt så hard som jeg hadde tenkt meg. Porøs dritt som gikk i biter når man satte en knivspiss i den.
At det smulet seg skyldtes nok på at det ikke bet ordentlig i betongen, betong suger kraftig og blir det for mye av det så fester ikke flyten, det ligger oppå, betongen må være absolutt ren, ingen skitt over hodet og deretter prime to ganger kanskje tre for å få et grep ned i betongen, da biter nok flyten også, men det må ikke være for tynt.
Jeg er ganske sikker på at det var helt ok. Betongen var ren, støpt en måned tidligere. Primet ett strøk samt ytterligere ett strøk med pensel rett før flyt. Flyt ca 5-8mm hvilket ikke skal være noe problem.L Liteavvarje skrev:Att det smulade seg skyldtes nok at det ikke bet ordentlig i betongen, betong suger kraftig og blir det for mye av det så fester ikke flyten, det ligger oppå, betongen må være helt ren, ingen skitt overhodet og deretter primes to ganger kanskje tre for å få grep ned i betongen, da biter nok flyten også, men det må ikke være for tynt
EDIT: http://www.biltema.se/biltemadocuments/manuals/36-8342_man.pdf
Da har du gjort en virkelig runde, det som forundret meg var at det smuldret som du sier, nå vet jeg ikke helt, kanskje noen andre her vet, om betongen var for ny for primer eller så, for fuktig, det kan ta lang tid før fuktigheten går ut, et tankekors bare, ikke sikkert det er sant, man smører primer, betongen er relativt ny fuktig, primer kan ikke suges opp av betongen og feste der, det blir et damptrykk fra under som presser opp så ingenting fester bra, dette er bare en hypotese og ikke noe jeg har opplevd ved flyting, kan være noe i det, gutten i Russland kan ikke spørre.
Nei, betongen var ikke for fersk. Primeren sugde inn ordentlig og tørket på noen minutter, derfor noen runder til med primer.L Liteavvarje skrev:Da har du gjort en skikkelig runde, det som forundret meg var at det smuldret som du sier, nå vet jeg ikke helt, kanskje noen andre her vet, om betongen var for ny for primer eller så, for fuktig, det kan ta lang tid før fukten går ut, en tankevurping bare, ikke sikkert den er sann, man smørjer primer, betongen er relativt ny fuktig, primer kan ikke suges opp av betongen og binde der, det blir et damptrykk fra under som presser opp så ingenting biter bra, dette er bare hypoteser og ingenting jeg har vært med om ved flyting, kan være noe i det, gutten i Russland kan ikke spørre
Flyten biter i betongen men den er myk, altfor myk til å ha som malt gulv. Jeg ville ikke nølt med å legge for eksempel garasjeklinker på den men den ville ikke funket som malt overflate.
Skal prøve en sekk med det forslaget på Finja jeg fikk ovenfor. Alternativet er bare å pusse bort restene fra hvelvstøpingen. Resten av gulvet er stålglattet med helikopter i forbindelse med støping. Ikke superslett overflate direkte men duger for en halvdårlig gulvmaling men da må jeg leve med nivåforskjellene.
Hvis jeg flyter så hadde jeg tenkt at den skulle bli såpass bra at man ikke trenger å slipe den, noe jeg synes virker rimelig, synspunkter på det?
Klikk her for å svare