Klarer man å flytesparkle 10m2 selv ved å blande i bøtter, eller kommer det til å ta for lang tid så det stivner for fort?

surris
J jacha skrev:
Klarer man å flislegge 10m2 selv ved å blande i bøtter, eller vil det ta for lang tid slik at det stivner for fort?
Alene blir det slitsomt, men har du venner/familie til hjelp så.

surris surris skrev:
Selv blir vanskelig, men har du venner/familie til hjelp så.
Jo men klarer man seg med en bøtte og en som blander? Eller må man ha en pumpe?

surris
J jacha skrev:
Jo men klarar man sig med en bøtte og en som blander? Eller må man ha en pumpe?
Det burde gå, avhenger av hvor mye dere skal legge på og om det er fall osv. Har man aldri gjort det før kan det bli litt krevende.

MrJay
Til rom som er opp til 30 m² kan man blande sparkelen selv og fordele det, mens rom som er større enn det bør sparkles ved hjelp av en betongpumpelastebil.

* https://bolist.se/guide/flytspackling/

surris surris skrev:
Det burde gå, avhenger av hvor mye dere skal legge på og om det er fall osv. Har man aldri gjort det før så kan det bli litt travelt.
Skal være i en hall uten fall.

• Liker
surris
  • Laddar…
J jacha skrev:
Jo men klarer man seg med en bøtte og en som blander? Eller må man ha en pumpe?
Generelt sett klarer du 10m2 lett selv. Så styrer det jo litt av hvor tykk du har tenkt å flyte? Jo tykkere, desto flere bøtter og blande, og risikoen for at det begynner å tørke enkelte steder. Personlig synes jeg det er lettere med 2-3 murbøtter om gangen. Blir mye spring med en bøtte.

Klodsmajor Klodsmajor skrev:
Generelt sett klarer du 10m2 lett selv. Så styrer det jo litt av hvor tykt du har tenkt å flyte? Jo tykkere desto flere bøtter og blande, og risikoen for at det begynner å tørke på enkelte steder.
Personlig synes jeg det er lettere med 2-3 murbøtter om gangen. Blir mye løping med én bøtte.
Er 25mm som skal flytes, skal bare flyte inn gulvvarmeslanger i gangen oppå eps-betong.

Gjør det noe om det begynner å stivne mens man holder på?

J jacha skrev:
Er 25mm som skal flytes, skal bare flyte inn gulvvarmeslynger i gangen oppå eps-betong.

Gjør det noe om det begynner å stivne mens man holder på?
Det rekker ikke å stivne så mye på 10m2. Ha alt godt forberedt. God visp og brett, enkelt å måle vann. Bred tannsparkel. Jeg pleier å ha den på skaft for å nå godt. Sjekk at varmekabel er godt festet så den ikke flyter opp noe sted.

Når vi bygde på huset avrettet vi badegulvet vårt på ca 13kvm. Samboeren blandet og jeg helte ut og jevnet til. Vi hadde to bøtter til sparkel, hun blandet i en og jeg helte ut i den andre. Deretter hadde vi forberedt med en bøtte der vi hadde målt opp slik at det var lett å måle riktig mengde vann. Jeg tror vi gjorde alt på ca to timer. Når alt var avrettet, var det passe tid for å skrape til de lokale fallene rundt slukene.

Uansett om du skal lage fall eller ei, anbefaler jeg høydepinner som settes ganske tett, jeg satte mine med 0,5m avstand slik at det alltid var en i nærheten av min 500mm brede tannsparkel.

Har man gjort det før klarer man det sikkert selv, men jeg syntes det var greit å være to :)

For å lette arbeidet kan man:
* Bruke en stor tønne, 100l
* Bruke en tippbar tønne, leddet, og med håndtak.
* Bruke piggrulle for bedre utjevning
* Piggskor for å kunne gå i sparklet uten å forstyrre det.
* Sparkel med ekstra flyteevne (ofte dyrere)
* Dele opp det i flere seksjoner, f.eks 2 for 10m2 (jeg har gjort 40 m2 selv på den måten, ulempen er at det blir veldig mye måling, rengjøring og rydding).
* Bruke sparkel med lengre "åpningstid"

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.