Hei,
Jeg har et problem der jeg har hyret snekkere som skal renovere huset.
Da jeg tilfeldigvis var innom, innså jeg at snekkerne hadde helt ut flytsparkel i gangen som vi skal legge fliser i og ikke tetta tilstrekkelig. I hele kjelleren har vi nå vann, og det renner gjennom tak og hulrom ned i kjelleretasjen.
Hva slags fuktproblemer kan vi få? Bør vi rive opp alle gulv og lufte?
Bør også forsikringsselskapet kontaktes osv. Er det/kommer vi til å få fuktproblemer eller mugg i fremtiden på grunn av dette osv, med tanke på at det antagelig har rent gjennom hele bjelkelaget med isolasjon osv.
Jeg har et problem der jeg har hyret snekkere som skal renovere huset.
Da jeg tilfeldigvis var innom, innså jeg at snekkerne hadde helt ut flytsparkel i gangen som vi skal legge fliser i og ikke tetta tilstrekkelig. I hele kjelleren har vi nå vann, og det renner gjennom tak og hulrom ned i kjelleretasjen.
Hva slags fuktproblemer kan vi få? Bør vi rive opp alle gulv og lufte?
Bør også forsikringsselskapet kontaktes osv. Er det/kommer vi til å få fuktproblemer eller mugg i fremtiden på grunn av dette osv, med tanke på at det antagelig har rent gjennom hele bjelkelaget med isolasjon osv.
Sist redigert:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.207 innlegg
Fordi det er snekkerne som har rotet det til, er det deres ansvar å rette opp alle problemer. Men det kan jo være lurt at du kontakter ditt eget forsikringsselskap også. Snekkernes eller ditt forsikringsselskap bør sende ut en takstmann som kan måle fukt og avgjøre hvor mye som må rives før tørkingen begynner.
Det er omtrent så langt vi har kommet i tankegangen også.
😅
😅
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.207 innlegg
Hva er det da som du lurer på?
Om alle gulvene bør rives opp?
Det viser seg under inspeksjonen, men forsikringsselskapene pleier å betale for at et firma kommer inn og gjør det.
Det er bare akutte ødeleggende tiltak som man bør gjøre uten å ha avklart med forsikringsselskapet. Sette ut bøtter og øse ut vann er jo passende. Men jeg ville ikke begynne å rive.
Om det blir mugg i fremtiden?
Neppe, ettersom fuktigheten vil bli målt flere ganger og tørkingen stopper ikke før nivåene er nede på ufarlige nivåer, inkl. nivåer inne i bjelkelaget.
Om alle gulvene bør rives opp?
Det viser seg under inspeksjonen, men forsikringsselskapene pleier å betale for at et firma kommer inn og gjør det.
Det er bare akutte ødeleggende tiltak som man bør gjøre uten å ha avklart med forsikringsselskapet. Sette ut bøtter og øse ut vann er jo passende. Men jeg ville ikke begynne å rive.
Om det blir mugg i fremtiden?
Neppe, ettersom fuktigheten vil bli målt flere ganger og tørkingen stopper ikke før nivåene er nede på ufarlige nivåer, inkl. nivåer inne i bjelkelaget.
Hvor kommer vannet fra, lurer jeg på?
Flytspackel er oftest, noe fint navn som jeg ikke husker, men det binder alt vannet man tilfører, så spackel i bjelkelaget er ikke hele verden det tørker/herder og så ligger det der bare.
Nå virker det å være fritt vann som drypper?
Flytspackel er oftest, noe fint navn som jeg ikke husker, men det binder alt vannet man tilfører, så spackel i bjelkelaget er ikke hele verden det tørker/herder og så ligger det der bare.
Nå virker det å være fritt vann som drypper?
Det er flytsparkel som er helt ut i en gang hvor det skal legges flisgulv. Trolig har de kanskje brukt litt for mye vann vs mørtel når de blandet alt også..
Trolig har man ikke tettet tilstrekkelig og deretter har det sipret ut overalt og virkelig rent gjennom hver eneste hull. Det var ganske mye flytsparkel som ble brukt i en stor del på ca 15 kvm.
Jeg er mest redd for skadene rundt om som kan bli/har blitt.
Trolig har man ikke tettet tilstrekkelig og deretter har det sipret ut overalt og virkelig rent gjennom hver eneste hull. Det var ganske mye flytsparkel som ble brukt i en stor del på ca 15 kvm.
Jeg er mest redd for skadene rundt om som kan bli/har blitt.
Klikk her for å svare