51.637 lest ·
24 svar
52k lest
24 svar
flytsparkel eller avrettingsmasse
Jeg sover helt ok. Jeg har bare støpt noen m2 i går. På et sted satt det plastfarge på betongen før (som jeg tok bort). Jeg skal vente med resten til jeg er sikker på dette.
Hva mener du med 90% RF (relative luftfuktighet)? Er alle kjellergulv dette? eller kan man ha tørre gulv
Hva mener du med 90% RF (relative luftfuktighet)? Er alle kjellergulv dette? eller kan man ha tørre gulv
Pratet med Mapei igjen.
Ifølge ham er det greit å bruke denne sparkelen på et kjellergulv.
Sparkelmassen er vannsadestabil, noe som betyr at den tåler påskytende fuktighet, forutsatt at man ikke påfører et tett overflatelag som låser fuktighet inne i konstruksjonen.
Jeg kjører på det. Det blir brede fuger. Deretter er det også en del områder igjen som ikke skal sparkles i det hele tatt.
Ifølge ham er det greit å bruke denne sparkelen på et kjellergulv.
Sparkelmassen er vannsadestabil, noe som betyr at den tåler påskytende fuktighet, forutsatt at man ikke påfører et tett overflatelag som låser fuktighet inne i konstruksjonen.
Jeg kjører på det. Det blir brede fuger. Deretter er det også en del områder igjen som ikke skal sparkles i det hele tatt.
Det finnes kjellere med tørre gulv, absolutt. Men det er ikke det vanligste. RF betyr relativ fuktighet. Google begrepet hvis du vil vite hvordan man regner med fukt.
Men det det handler om her er at man får et visst tilskudd av vann nedenfra hele tiden, og da har man en viss fuktighet i betongen avhengig av hvor dekket den er på oversiden. Hva gjelder dekning av keramikk så blir det veldig tett, til tross for fugene. For eksempel, etter man har dusjet i et vanlig baderom tar det rundt tre måneder før fukten bak flisene har tørket opp. Keramikk stenger absolutt inn fukt under flisene, om enn ikke helt og holdent.
At det er vattenskadestabilt er ikke så særdeles relevant i dette tilfellet.
Men jeg fatter ikke hvordan Mapei kan vite at du ikke havner over 90% RF i din kjeller. Det kan de jo ikke ha peiling på. Har du fått dette skriftlig, eller tar du sjansen?
Edit: om du vil kan du PM:e navnet på fyren du snakket med, så kan jeg ringe ham. Jeg synes det høres ut som du har snakket med en selger og ikke en tekniker.
Men det det handler om her er at man får et visst tilskudd av vann nedenfra hele tiden, og da har man en viss fuktighet i betongen avhengig av hvor dekket den er på oversiden. Hva gjelder dekning av keramikk så blir det veldig tett, til tross for fugene. For eksempel, etter man har dusjet i et vanlig baderom tar det rundt tre måneder før fukten bak flisene har tørket opp. Keramikk stenger absolutt inn fukt under flisene, om enn ikke helt og holdent.
At det er vattenskadestabilt er ikke så særdeles relevant i dette tilfellet.
Men jeg fatter ikke hvordan Mapei kan vite at du ikke havner over 90% RF i din kjeller. Det kan de jo ikke ha peiling på. Har du fått dette skriftlig, eller tar du sjansen?
Edit: om du vil kan du PM:e navnet på fyren du snakket med, så kan jeg ringe ham. Jeg synes det høres ut som du har snakket med en selger og ikke en tekniker.
Nå har jeg snakket med fyren du også pratet med. Han sa at dette i praksis er en sparkelmasse som tåler opp mot 100% RF, men at det ikke er noe de går ut og sier. De er rett og slett mer forsiktige enn andre produsenter med å si hva produktet deres tåler, av en eller annen grunn. Men han var enig med meg i at et flisgulv blir veldig tett og at det er risiko for at RF stiger opp en god del over 90%, men han mente altså at sparkelmassen tåler det.
Så altså, det høres ut som at det ikke skal være noen problemer.
Så altså, det høres ut som at det ikke skal være noen problemer.
Klikk her for å svare
