Hei,
Hva er forskjellen mellom flytsparkel og avrettingsmasse?
Jeg skal legge fliser på et kjellergulv av betong som heller litt. Hva er best å bruke der?
Det bør også være fuktgjennomtrengelig!

Takk,
Olivier
 
142 kr for 25 kg gulvsparkel Uniplan hos Hornbach. Er det en god pris eller?
 
Flytavretting er en slags avrettingsmasse. Som at eple er en frukt omtrent.

Det høres ut som en rimelig pris.
 
Takk for svaret!

finnes det billigere avrettingsmasser?
 
Sjekk det der med fukttåligheten nøye. Mange sparkeltyper tåler ikke fukt.

Står det ikke at den er fukttålig så kan du gå ut fra at den ikke er det.
 
Jeg skal ta kontakt med "Uniplan" litt senere for å høre med dem.
Kjenner du til en bra sparkel som er fukttålig?
Og butikk man kan kjøpe den?
Takk
Olivier
 
Tenk på at flytsparkel ikke alltid blir helt jevnt av seg selv. Billigere produkter pleier du å måtte hjelpe til med for å få dem jevne. Dvs du kan få små irriterende forhøyninger som gjør det vanskelig å legge flisene riktig senere.
 
Takk Martin,
Jeg kommer til å være oppmerksom på dette.

Når det gjelder fukttålig: Ifølge produsenten er uniplan "fuktskadesikkert", som betyr at materialet tåler fuktbelastning hvis det deretter kan tørkes ut. Når det gjelder kjellergulv sa han at man skal være forsiktig med et vanntett gulvbelegg. Fliser funker veldig bra. (men det gjelder vel for alle kjellergulv.)
 
Hei,
jeg kjørte inn de første 14 sekkene (totalt 350 kg) i dag. Det gikk utrolig bra. Det var bare å helle på, og så hjelper liten med en murslev.

Nå får det tørke liten, og så skal vi på med fliser i morgen. Jeg håper at det rekker å tørke ut før dette.
 
oderooy skrev:
Takk Martin,
Jeg skal passe på dette.

Når det gjelder fukttålig: Ifølge produsenten er uniplan "fuktskadesikkert", som betyr at materialet tar fuktbelastning hvis det deretter kan tørkes ut. Når det gjelder kjellergolv sa han at man skal passe seg med en vanntett gulvbelegg. Klinkers funker kjempebra. (men det gjelder vel for alle kjellergolv.)
Det spiller faktisk ikke så stor rolle om man har klinkers eller en tett matte når det gjelder hvor mye fukt sparkelmassen trenger å tåle. I begge tilfeller kan det lett være 100% RF i sparkelmassen. Jeg ville aldri legge en sparkelmasse under klinkers i en kjeller som ikke skulle klare å ligge under en plastmatte i kjeller, eller utendørs om så var..
 
Med klinkers og fug tørker det ut jo, eller hur?
Med plastmatte tørker det ingenting.
Det gjelder naturligvis å ha bra varme og ventilasjon.
Cementbasert sparkel klarer fukt vel ikke mye verre enn betong, eller?
 
oderooy skrev:
Med klinkers och fug tørker det ut jo, eller hvordan?
Med plastmatte tørker det ingenting.
Det gjelder naturligvis å ha god varme og ventilasjon.
Cementbasert sparkel klarer fukt vel ikke mye verre enn betong, eller?
Ja, det kommer til å fordampe en viss mengde fuktighet, kun ut av fugene, men ettersom det kommer tilførende fukt hele tiden så kan RF meget vel havne nær 100%.

Og det er vel det som er greia, at ikke alle flytsparkel klarer fukt like bra som ren betong. Ren betong kan ligge i en sjø i århundrer uten at det skjer noe. Produsenten av Uniplan sa jo rett ut at sparkelen ikke tåler for høy fuktighet. Om du nødvendigvis skal bruke en fuktsensitiv sparkel så sørg da for pokker for å få skriftlig på at produsenten tar ansvar for konstruksjonen, så de står for kostnaden for å gjøre om alt om det går åt skogen.
 
OK, dette er ny informasjon for meg. Jeg skal ta kontakt med Mapei i morgen igjen for å høre hva de sier....
urolig Olivier
 
Oi, jeg så ikke at du allerede hadde flytesparklet.. Beklager. Da hadde jeg vært litt mer forsiktig med hvordan jeg uttrykte meg, for å ikke ødelegge nattesøvnen din. Men snakk med Mapei du, og be dem skrive en e-post eller noe.
 
Jeg leste nettopp produktarket. Skal ikke legges på betonggulv med høyere RF enn 90%. Og platene hindrer uttørkingen ganske kraftig sammenlignet med åpen betongoverflate, så RF stiger garantert etter plateleggingen. Det er vanskelig å vurdere, så det blir en sjanse å ikke bruke en helt fuktbestandig sparkel. Men når du nå har begynt allerede, som sagt, sørg for å få papir på dette før du jobber videre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.