Nå trenger jeg litt tips om hvordan jeg best går frem, i hvilken rekkefølge, og om dere har noen andre tips og triks.
Først litt bilder, før spørsmålene. På bildene ser man:
Det blå som skal bli et lite toalett (gulv-WC med avløp gjennom vegg, ikke i gulv)
Det grønne som skal bli et bad (uten toalett)
Og et mellomrom der alle rørene vil gå
Det røde er gamle rør som skal bort, men nye trekkes gjennom samme hull til kjelleren
OBS: ingen gulvvarme i noen av rommene, bare flytsparkel, membran, fliser
Så, nå til mine spørsmål.
Toalettet:
1. Tenker at jeg bygger opp veggene først, før jeg gjør gulvet. Sant?
2. Som vist er platen på badet veldig ujevn. Trenger jeg å jevne ut den først, eller kan jeg flytsparkle i det?
3. Kan jeg legge flytsparkel rett på platen? Eller trenger jeg f.eks. sperre mot fuktavgang fra flytsparkelen med noe fiks?
4. Trenger jeg å beskytte gulvbjelkene på noe vis mot sparkelen? Med plaststrimler? Eller kan man flytsparkle direkte mot/over dem? Tenker at det vel kan bli fuktavgang inn i treverket da …
5. Bør jeg til og med legge plast over hele platen og ut over gulvbjelkene, og flytsparkle på det, som jeg ville gjort om det var eps-sement i gulvbjelkelag?
6. Trenger jeg armeringsnett ved flytsparklingen, selv om jeg ikke har gulvvarme?
Tenker at det holder til å starte med … håper dere har lyst til å gi litt tips og svar! <3
1. Skulle bygd vegg først.
2. Nei, sparkel på.
3. Støvsug og så primer.
4. Skulle ikke flyte på det der i det hele tatt, bryt opp og regel deretter sponplate.
men hvordan ser konstruksjonen ut? Hva ligger platen på? Og du skal vel legge gulvspon på det som stikker ut utenfor platen? Er det et alternativ å pigge bort platen og fikse et skikkelig bjelkelag med gulvspon? Hva skal du ha for gulv? Er det fliser så må du få til et solid underlag.
Du trenger nok å lese på en del: https://www.sakervatten.se/bygga-ratt/konsumenter
Klikk på pdf-en Bygg Badrummet Rätt 2014.
Ut fra det bør du komme fram til at du skal begynne med å bygge om bjelkelaget...
Joda, har lest en del, trenger så klart alltid å lese mer .
Det er kjeller under. Platen ligger rundt pipa. På det som ligger utenfor platen (bad uten toalett) tenkte jeg å legge lekter og legge EPS i rommene, og deretter støpe på det (i henhold til denne prinsippet:
)
Det har vært forskjellige bad på den platen tidligere, i omganger, med mange lag (fliser, sand, 2cm støping, osv, som synes mot veggen i mellomrommet mellom tenkte vegger. Så platen holder, det er jeg ikke bekymret for.