Hei alle kunnskapsrike!

Nå trenger jeg litt tips om hvordan jeg best går frem, i hvilken rekkefølge, og om dere har noen andre tips og triks.

Først litt bilder, før spørsmålene. På bildene ser man:
  • Det blå som skal bli et lite toalett (gulv-WC med avløp gjennom vegg, ikke i gulv)
  • Det grønne som skal bli et bad (uten toalett)
  • Og et mellomrom der alle rørene vil gå
  • Det røde er gamle rør som skal bort, men nye trekkes gjennom samme hull til kjelleren
  • OBS: ingen gulvvarme i noen av rommene, bare flytsparkel, membran, fliser

Bilde av et gulvareal med merkede soner i blått, grønt og rødt for fremtidig toalett og bad, samt gamle rør. Synlig betong og tregulv. Revne i betonggulv foran grønn malt vegg, med trebjelker på gulvet. Blå og grønne markeringer viser planlagte områder for toalett og bad.

Så, nå til mine spørsmål.

Toalettet:
1. Tenker at jeg bygger opp veggene først, før jeg gjør gulvet. Sant?
2. Som vist er platen på badet veldig ujevn. Trenger jeg å jevne ut den først, eller kan jeg flytsparkle i det?
3. Kan jeg legge flytsparkel rett på platen? Eller trenger jeg f.eks. sperre mot fuktavgang fra flytsparkelen med noe fiks?
4. Trenger jeg å beskytte gulvbjelkene på noe vis mot sparkelen? Med plaststrimler? Eller kan man flytsparkle direkte mot/over dem? Tenker at det vel kan bli fuktavgang inn i treverket da …
5. Bør jeg til og med legge plast over hele platen og ut over gulvbjelkene, og flytsparkle på det, som jeg ville gjort om det var eps-sement i gulvbjelkelag?
6. Trenger jeg armeringsnett ved flytsparklingen, selv om jeg ikke har gulvvarme?

Tenker at det holder til å starte med … håper dere har lyst til å gi litt tips og svar! <3

1. Skulle bygd vegg først.
2. Nei, sparkel på.
3. Støvsug og så primer.
4. Skulle ikke flyte på det der i det hele tatt, bryt opp og regel deretter sponplate.

• Liker
Hus&Kärlek
  • Laddar…
Du kjører primer før sparklet.

men hvordan ser konstruksjonen ut? Hva ligger platen på? Og du skal vel legge gulvspon på det som stikker ut utenfor platen? Er det et alternativ å pigge bort platen og fikse et skikkelig bjelkelag med gulvspon? Hva skal du ha for gulv? Er det fliser så må du få til et solid underlag.

• Liker
Hus&Kärlek
  • Laddar…
Takk for svar så langt!

Joda, har lest en del, trenger så klart alltid å lese mer :).

Det er kjeller under. Platen ligger rundt pipa. På det som ligger utenfor platen (bad uten toalett) tenkte jeg å legge lekter og legge EPS i rommene, og deretter støpe på det (i henhold til denne prinsippet:
)

Det har vært forskjellige bad på den platen tidligere, i omganger, med mange lag (fliser, sand, 2cm støping, osv, som synes mot veggen i mellomrommet mellom tenkte vegger. Så platen holder, det er jeg ikke bekymret for.

Hva sier dere om spørsmålene 4-6?

Takk takk!

EPS betong virker fornuftig. Skjøten mellom betongplaten og trebjelkelaget med EPS er tricky. Armering kan sikkert være en god idé.

• Liker
Hus&Kärlek
  • Laddar…
Når det gjelder armeringsnett ville jeg absolutt hatt det, og et ganske tykt lag flytesparkel. Dette for å forhindre sprekkdannelse.

Når det gjelder plast så hadde jeg bare primet. Hindrer at vannet trekkes ut av massen og forbedrer vedhefting.

• Liker
Hus&Kärlek
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.