Nå etter at jeg har gjort omleggingen av VVS-en på badet tenkte jeg å bygge opp gulvet igjen som det var før. Altså flytende betonggulv på celleplast. Jeg har ikke hatt noen problemer med fukt tidligere, så det skal være ok. Hadde 10 cm isolasjon før og skal legge på ytterligere minst 5 cm.

Nå lurer jeg på om man må forsterke gulvet på noen måte siden boblebadet (stort for 2 pers) skal stå i det ene hjørnet. Kommer det til å holde? Er celleplasten tilstrekkelig stiv for å tåle vekten? Jeg skal selvfølgelig armere gulvet som vanlig og legge 7-10 cm betong.

Så har jeg hørt litt om at det ikke er bra å legge vannbåren gulvvarme og fliser for en slik konstruksjon. Men det skal vel ikke være noen problemer? For det tenkte jeg også å ha.

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for bæreevnen på celleplasten. Sjekk spesifikasjonen hos. http://www.dorocell.se/dorocell_system/sys_scripts/productcat.asp?ac=viewcat&catid=15

Man legger celleplast i veipartier nå for tiden der det er enorme påkjenninger. Man bruker da tettere og dyrere celleplast opp mot DC300 eller høyere. I husgrunn bruker man vanligvis celleplast DC100.

Jeg prøver meg på et regneeksempel.

Først ser vi hva platen tåler:
DC100 tåler et trykk med korttidslast før brudd opp mot 100kPa og langtidslast før deformasjon på 30kPa. 1kPa (kilopascal) er det samme som 1000 newton fordelt på en kvadratmeter stor flate. 1 newton ~ 10 kg her på jorden. En kvadrat tåler altså 10 tonn.

Nå til belastningen:
1 kubikk vann veier 1000 kg. Betongen og badekaret sammenliknet like mye kanskje og det er fordelt på 1 kvadrat sier vi. Det blir ca 2 tonn per kvadratmeter med margin (badere, sjampo og and inkludert).

Resultatet blir altså at underlaget tåler 9 boblebadekar stablet oppå hverandre. Du kan være rolig! ;) PS! Dobbelsjekk dette med en byggingeniør.
/CC

Det var som pokker, man lærer alltid noe her  :). Takk!
Cellplast som cellplast hva spiller det for rolle... Jeg som alltid trodde at det var mål på tykkelsen, men i virkeligheten indikerer det altså korttidslasten. Men DC står vel for DoroCell i dette tilfellet?
Jeg tok et raskt søk på nettet, for eksempel på Byggmax står det S80 og det antar jeg også indikerer korttidslasten? Hvilket kanskje er litt i minste laget for meg da.

Fant en sjysst side som forklarer en hel del http://www.thermisol.se/
Der anbefaler de kvalitet 200 eller 300! Men der handler det om hele platen.

Dette fikk meg til å fundere på en annen sak. De med bedre kvalitet har lavere lambdaverdi, men hvordan leser man det? Normal isolering som mineral- og steinull har lambdaverdier på ca 35-40 men cellplasten har ikke mer enn 0,03-0,04??? Jeg har fått lære at jo lavere lambda jo bedre isolerer det. Men så stor forskjell kan det jo ikke være? Skal man ta en faktor 1000 på cellplasten?

Er det stor prisforskjell mellom kvalitetene?

Ikke for at det er aktuelt lenger kanskje men må likevel kommentere om noen andre ser dette,,

Først ser vi hva platen tåler:
DC100 tåler et trykk med korttidslast før brudd opp mot 100kPa og langstidslast før deformasjon på 30kPa. 1kPa (kilopascal) er det samme som 1000 newton fordelt på en kvadratmeter stor flate. 1 newton ~ 10 kg her på jorden. En kvadrat tåler altså 10 tonn.

1newton er ikke lik 10 kg, det er lik 0,1kg
1kg er således lik 10 N.

1pa = 1N/m2
10pa = 1kg/m2
10kpa = 1000 kg/m2
Om det tåler belastningen 30kpa er det altså lik 3000kg/m2 og ikke 10 000kg/m2.

Om badekaret ditt har falt ned i kjelleren så vet du nå hvorfor :)

Hehe, ja det gjelder å sette desimalene riktig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.