Skal flislegge på en pusset steinvegg (kjøkken). Problemet er at veggen i dag er tapetsert, og å få bort tapeten er ikke det letteste. Har ikke prøvd med damp ennå siden jeg ikke har noen dampvasker.

Hvordan gjøre?

Å fjerne tapeten er vanskelig, og å flislegge mot papirrester er nok å be om problemer. Å sette opp renoveringsgips er heller ikke det enkleste da alle skruer må plugges.

Jeg tror nok at jeg blir nødt til å skru og plugge, men før jeg starter, har dere noen andre smartere løsninger? Og hvor tett må jeg plugge/skru gipset? Har vurdert å jukse litt og ikke plugge fullt så tett som det egentlig skal, og i stedet komplettere med montasjelim mellom gips og tapet. Dog liker jeg ikke lim, da det gjør det vanskeligere om det en gang i fremtiden skal bygges om. Prøver å klare meg så mye som mulig med skruer og spiker for fremtidige generasjoners skyld.

Har noen en smart idé så hadde det ikke vært dumt.
 
Jeg hadde absolutt begynt med en dampmaskin, leie eller kjøp.
 
Til gipsen kan du jo bruke spikerplugg, så blir det antakelig enklere. Men det beste ville nok vært å få bort tapetet. Er det vanlig tapet så pleier jo en blanding av tapetlim og vann å løsne den om du pensler på det og venter en stund.
 
Takker for tre gode svar. Skal prøve å løse opp limet og prøve å få det rent. Får prøve med litt tapetklister i vannet og se om det løser bedre, også tipset om Julas billige tapetdamper var bra. Og spikerplugg tenkte jeg ikke engang på, kan være en siste utvei i kombinasjon med litt gipsmasse.

Takker for deres input, det er bra når ens egen hjerne går i lås og sitter fast i de samme tankene.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.