Da var det tid for nytt prosjekt. 100kvm terrasse utendørs som skal dekkes med 60x60 fliser. Underlaget er en konstruksjon av armert lettklinkerbetong i bjelkeform (lignende struktur på overflaten som lekablokker). Legger ved bilde
Har dere erfaringer/tips om flislim å bruke utendørs? Er ganske stort område så tar gjerne forslag der man ikke går for det absolutt dyreste
En annen aspekt er at underlaget suger mye fukt, om det finnes lim som kan være tilpasset denne typen materiale?
Har dere erfaringer/tips om flislim å bruke utendørs? Er ganske stort område så tar gjerne forslag der man ikke går for det absolutt dyreste
En annen aspekt er at underlaget suger mye fukt, om det finnes lim som kan være tilpasset denne typen materiale?
Da det kanskje ikke er en helt vanlig konstruksjon så ville jeg ringt noen av de større leverandørene og snakket med deres tekniske support.
Du har dels storformat plater, utendørs og lettbetong underlag...
Du kanskje ikke får de svarene du ønsker, men du vil absolutt ikke begynne å pigge bort plater på grunn av at det har sluppet.
Du kanskje ikke får de svarene du ønsker, men du vil absolutt ikke begynne å pigge bort plater på grunn av at det har sluppet.
nino skrev:
Da det kanskje ikke er en helt vanlig konstruksjon så ville jeg ringt en av de større leverandørene og snakket med deres tekniske support.
Du får kanskje ikke de svarene du ønsker, men du vil absolutt ikke begynne å pigge bort plater fordi det har løsnet
Takk for svar. Har klart å finne bra ting fra Schönox tror jeg!
Medlem
· Blekinge
· 12 296 innlegg
Fortell. Jeg har fliser på betong-terrassen som har vært der i 10 år, men de begynner å løsne nå, og fuktighet siver gjennom. Firmaet hadde først lagt et tettesjikt (duk av et slag, blå) og deretter fliser med lim og fugemasse. Ved kanten har det trengt inn vann under som til slutt fikk flisene til å løsne. Jeg husker at det også var et Schönox-produkt. Firmaet kammet limmassen på tvers av det lille fallet. Jeg tror at vann også har kommet inn gjennom fugene (som aldri er vanntette) og har samlet seg under flisene. Lurer på om det er bedre å ikke kamme limet i det hele tatt for å forhindre hulrom. Det bør nevnes at det er i sørvendt posisjon med ekstremt høye temperaturer om sommeren.
Det er nå en risiko for at jeg må gjøre alt på nytt.
Fortell gjerne hva du tenker.
Det er nå en risiko for at jeg må gjøre alt på nytt.
T Thomas_Blekinge skrev:Fortell. Jeg har klinker på betong-terrassen siden 10 år, men de begynner å løsne nå, og fukt siver igjennom. Firmaet hadde først lagt et tetningslag (duke av noe slag, blå) og deretter klinker med fix og fug. Ved kanten har det trengt vann under som til slutt fikk platene til å løsne. Jeg husker at det var også en Schönox-produkt. Firmaet kammade fixmassan tvärs det lilla fallet. Jeg tror at vann har også kommet inn gjennom fugene (som aldri er vanntette) og har samlet seg under klinkersen. Lurer på om det er bedre å ikke kamme fixet i det hele tatt for å forhindre tomrom. Må sies at det er i sørvendt retning med ekstremt høye temperaturer om sommeren.
Risiko finnes nå at jeg må gjøre om alt.
Fortell gjerne hvordan du tenker.
Kommer til å bruke Schönox TTS8 fix.
Når det gjelder konstruksjonen har jeg gjort mye research omkring ulike måter nettopp for å forhindre det du beskriver, som er et vanlig problem (nesten uunngåelig) med klinker utendørs i Norge. Jeg kommer ikke til å bruke noe tetningslag da konstruksjonen slipper igjennom vann, heller man en bøtte med vann renner det rett igjennom. For å unngå frostsprengning vil platene bli dobbel-limt. Tenker i tillegg å bruke epoxifug for å forsøke å hindre at vann trenger gjennom fugene. Etter et par år vil jo også denne fugen sannsynligvis slippe igjennom, men vil da tro at underlaget i lettklinkerbetong vil ta opp den fukten i stedet for at det skal bli vannansamlinger mellom fix/plate og underlag. For øvrig har hele terrassen en helling på 1cm/meter.
Har vurdert noen type tetningslag men tror ikke på det utendørs da vanlig overflatespenning av vann mellom tetningslag og fix bør være tilstrekkelig for å sprenge løs en plate ved frost? Min egen teori, men hører gjerne hva andre mener?
Jeg la først tettesjikt, ardex tricom med 8+9 (litt forbehold om at jeg husker feil) så flisene i Ardex X78, 60x60cm Det er nok snart 10 år siden, pleier å spørre han jeg la det for om det fortsatt fungerer og hittil har det gjort det. Nå var det på betong og muligens varmt rom under, men ikke gulvvarme. Ganske sikker på at vi fugte med Ardex fuge, vanlig ikke epoksi.
Men som sagt så hadde jeg ringt schönox supporten og snakket litt først.
Men som sagt så hadde jeg ringt schönox supporten og snakket litt først.
Okei takk for infoen. Har snakket med schönox og de sier at limet fungerer fint for formålet. Kan du se noe negativt med å ikke ha tettsjikt, men å kjøre på et underlag som slipper igjennom eventuell fukt?nino skrev:
Jeg la først tettsjikt, ardex tricom med 8+9 (litt forbehold for at jeg husker feil) deretter platene i Ardex X78, 60x60cm
Det er nok snart 10 år siden, pleier å spørre han jeg la det for om det fortsatt fungerer og hittil har det gjort det.
Nå var det på betong og muligens varmt rom under, men ikke gulvvarme. Ganske sikker på at vi fugte med Ardex fugemasse, vanlig ikke epoksy.
Men som sagt så ville jeg ha ringt schönox supporten og snakket litt først
Jeg synes at man legger fliser 60 x 60,20 mm tykk og den ligger på føtter. Vanskelig med fix -5 natt, +4 dagnino skrev:
Jeg la først tetningssjikt, ardex tricom med 8+9 (litt forbehold for at jeg husker feil) så flisene i Ardex X78, 60x60cm
Det er nok snart 10 år siden, pleier å spørre han jeg la det for om det fortsatt fungerer og hittil har det gjort det.
Nå var det på betong og muligens varmt rom under, men ikke gulvvarme. Relativt sikker på at vi fugte med Ardex fug, vanlig ikke epoksy.
Men som sagt så ville jeg ha ringt schönox supporten og snakket litt først
Hei legge klinker på føtter er bra, kan løftes for vedlikehold.T Thomas_Blekinge skrev:Fortell. Jeg har klinker på betong-altan siden 10 år, men de begynner å slippe nå, og fukt siver gjennom. Firmaet hadde først lagt et tettesjikt (duka av noe slag, blå) og deretter klinker med fix og fug. Ved kanten har det trengt vann under som til slutt fikk platene til å løsne. Jeg vil minnes at det var også et Schönox-produkt. Firmaet kammet fixmassen tvers det lille fallet. Jeg tror at vann har også kommet inn gjennom fugene (som aldri er vanntette) og har samlet seg under klinkers. Lurer på om det er bedre å ikke kamme fixen i det hele tatt for å forhindre tomrom. Skal sies at det er i sørvendt med ekstremt høye temperaturer om sommeren.
Risikoen er nå at jeg må gjøre om alt.
Fortell gjerne hvordan du tenker.
Jeg har lært meg at man bør stryke på lim på flisen med når man legger utendørs og eks. på garasjeplate. Det er ikke nok bare med lim på gulvflaten dvs.T Thomas_Blekinge skrev:Fortell. Jeg har klinker på betong-terrassen siden 10 år men de begynner å slippe nå, og fukt siver gjennom. Firmaet hadde først lagt en fuktsperre (duka av noen slag, blå) og deretter klinker med lim og fugemasse. Ved kanten har det trengt vann under som til slutt fikk flisene til å løsne. Jeg vil huske at det var også en Schönox-produkt. Firmaet kammet limet tvers det lille fallet. Jeg tror at vann har også kommet inn gjennom fugene (som aldri er vanntette) og har samlet seg under klinkers. Lurer på om det er bedre å ikke kamme limet i det hele tatt for å forhindre hulrom. Skal sies at det er i sørvendt med ekstremt høye temperaturer om sommeren.
Risiko finnes nå for at jeg må gjøre alt om igjen.
Klikk her for å svare