Hei!
Jeg tenkte å ta den lette veien og legge nye fliser oppå eksisterende fliser i vaskerommet nede i kjelleren. Siden det er en kjeller er det jo viktig at platen kan "puste" gjennom fugene. Hvis jeg legger nye fliser, vil det puste gjennom fugene på de nederste flisene og deretter gjennom fugemassen og ut gjennom fugene på de øverste flisene, eller risikerer jeg å tette det for mye?
Det ble kanskje litt rotete, men jeg håper dere forstår hva jeg mener.
 
BirgitS
Det høres ut som en forhøyet risiko for at gulvet ikke kan puste tilstrekkelig senere, men om det vil være nok eller ikke avhenger av hvor mye grunnfuktighet det er.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det høres ut som en forhøyet risiko for at gulvet ikke kan puste tilstrekkelig senere, men om det vil være nok eller ikke avhenger av hvor mye grunnfukt det er.
Hvor mye grunnfukt jeg har vet jeg ikke, har ikke noe som direkte indikerer at det skulle være spesielt fuktig, men det er jo tross alt en uisolert plate. Vet du hva som kan bli problemer om jeg likevel legger fliser på flisene? Synes at eventuell fukt burde finne veien opp uansett men kanskje jeg tenker feil?
 
Sittställning
Den glasserte overflaten er mer tett. Jeg vil si avhengig av hva slags klinker du har og skal ha. Størrelse, fugebredde osv.

Tape over plastfolie på 1m2 så merker du hvor mye fukt du eventuelt har.
 
  • Liker
X3mbadger og 2 andre
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Den glaserte overflaten er mer tett. Jeg vil si avhengig av hvilken type fliser du har og skal ha. Størrelse, fugebredde etc.

Teip over plastfolie på 1m2 så merker du hvor mye fukt du eventuelt har
Men hva er det som kan gå galt hvis ikke gulvet får puste tilstrekkelig, hva vil skje? Jeg har pussede vegger så da burde vel fukten søke seg dit, eller kan jeg forvente meg noe annet fenomen?
 
Sittställning
E Ebbe Eriksson skrev:
Men hva er det som kan gå galt hvis ikke gulvet får puste tilstrekkelig, hva vil skje? Jeg har pussede vegger så da burde vel fukten søke seg dit, eller kan jeg vente meg noe annet fenomen?
Bobblende maling på veggene ville jeg tro.

Jeg har fått inntrykk av at det beste er å la gulvet puste så godt man bare kan. Så er det avhengig av hvor mye fuktvandring man har. Alle hus er unike.
 
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Sittställning Forlowt skrev:
Bobblende farge på veggene skulle jeg tenke meg.
Også at pussen slipper.
 
  • Liker
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
Ja, akkurat, det er bedre at vandringen er i betonggulvet rett og slett.
 
Ok, takk så mye for svarene!
 
  • Elsker
Sittställning
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.