Hei,
Min flislegger har nettopp lagt inn kjøkkengulvet bestående av 45*45 retskårne fliser. Veldig pene fliser om jeg får si det selv. ;D
Dessverre ser det ut som han har feilet litt med fugene.
På noen steder er det 2mm, på andre 5mm.
På noen steder står fliskanten over neste flis kant, med 2-3 mm.
Det skal vel ikke være slik?? ???
Jobbet er 100% hvitt og kontrakt skrevet.
Men det står ingenting om hvordan fugene skal være, men retskårne kanter skal innebære minimal fuge. I alle fall en jevn fuge over hele flisen.
Hvordan går jeg frem? Hva har jeg for alternativer??
/Mats
Min flislegger har nettopp lagt inn kjøkkengulvet bestående av 45*45 retskårne fliser. Veldig pene fliser om jeg får si det selv. ;D
Dessverre ser det ut som han har feilet litt med fugene.
På noen steder er det 2mm, på andre 5mm.
På noen steder står fliskanten over neste flis kant, med 2-3 mm.
Det skal vel ikke være slik?? ???
Jobbet er 100% hvitt og kontrakt skrevet.
Men det står ingenting om hvordan fugene skal være, men retskårne kanter skal innebære minimal fuge. I alle fall en jevn fuge over hele flisen.
Hvordan går jeg frem? Hva har jeg for alternativer??
/Mats
For å kunne henvise til Hus-AMA må man ha brukt kodene ved anbud ellers gjelder de ikke. Men man kan nok klare seg via praksis osv... Men i 9 av 10 tilfeller er fugene alltid litt ujevne. Så finnes det selvfølgelig grenser for hva som er akseptabelt.Buddha skrev:Prat med flisleggeren og si hva du synes og tenker.
Kanskje er det store forskjeller mellom flisene og derfor vanskelig/umulig å legge helt perfekt. Noen ganger er det en forklaring, og andre ganger har en klåpare vært på ferde..
Om dere ikke kommer til enighet kan du vel reklamere med henvisning til Hus-AMA og de toleransene som er angitt der. Naturligvis forutsatt at han ikke holder seg innenfor disse.
Akkurat hva hus ama har flr toleransenivåer i fugetilfellet vet jeg ikke men sjekk under MBE 2
Ok, takk for svarene.
Skal prate med ham i morgen tidlig.
Synes dog at det er unødvendig å ansette en håndverker om 9 av 10 tilfeller fugen blir skjev.
Da kunne jeg selv ha ødelagt gulvet mye billigere.
Kjøpte tross alt marmorspik til ham for at det skal sitte 100% rett. Preussisk rett!
Akkurat ja, MBE 2?? Hva er dette og hvor finner jeg info om det?
/Mats
Skal prate med ham i morgen tidlig.
Synes dog at det er unødvendig å ansette en håndverker om 9 av 10 tilfeller fugen blir skjev.
Da kunne jeg selv ha ødelagt gulvet mye billigere.
Kjøpte tross alt marmorspik til ham for at det skal sitte 100% rett. Preussisk rett!
/Mats
Med skjeve fuger mente jeg ikke helt skjeve, men bare at de ikke er 100% for det er mer eller mindre umulig. Men de skal være så man ikke irriterer seg over det... MBE 2 er et kapittel i hus-ama. Det behandler nettopp keramiske fugplater på gulv. Toleransene burde stå i MBE kapitlet som første punkt før MBE.1 og MBE 2 muligens står det allerede under MB men jeg tror det ligger under MBE. Ta din hus-ama og sjekk eller be noen som har den sjekke for deg. Dessverre kan jeg ikke få tilgang til den i dag men under mandagen så hvis ingen rekker det før kanskje kan jeg ta meg tid til å sjekke for deg hva toleransene er...mats99 skrev:Ok, takk for svarene.
Skal snakke med ham i morgen tidlig.
Da kunne jeg selv ødelagt gulvet mye billigere.
Kjøpte tross alt ut marmorspik til ham for at det skal sitte 100% rett. Preussisk rett!
/Mats
Klikk her for å svare