Hei,

Vi skal legge gulvvarme i kjelleren og valget er vannbåret system fra LK. 30 mm tykk celleplast og 20 mm slange. Ifølge forhandleren kan man legge flisen direkte på celleplasten. Men jeg er litt skeptisk. Noen som har erfaring? Jeg vet det finnes en annen dyrere variant av celleplast der man kan gjøre det, men det skal tydeligvis fungere med den tykkere også.?

Buggaren

Det tror jeg ikke går så veldig bra. Da må cellplasten være skikkelig stiv. Cellplast beveger seg jo litt, i sprekker og sånn. Legger man fliser på det med hard fugemasse, så vil jo i alle fall fugene sprekke. Men klart, en tilstrekkelig hard cellplast med veldig tettlukkede fuger så går det nok.

Søkte nettopp på emnet og fant et gammelt innlegg. Tror du får bra svar her:
http://www.byggahus.se/forum/badrum/141099-lagga-klinker-pa-s80-cellplast.html

Om man leser på LK's websider så er EPS16 AL-kledd, sporfrest EPS som er laget for å limes direkte på betong og lime klinker direkte på. Det bygger da ca 26 mm. Man kan også ha et lag flytesparkel mellom eps og klinkers om man ønsker falloppbygging. For deres EPS30 så nevnes ikke direkte liming av klinker, bare flytende gulv....
Så les gjerne selv om dette http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Golvvarme/, eller så har forhandleren rett.
Det kan jo være så at 16 mm er tilstrekkelig stivt, men ikke 30.

takk for svar. Jeg har sjekket videre og kommet frem til at jeg trenger ca 4m3 flytavretting hvis jeg går for 30 mm varianten... skal tydeligvis være minst 30 mm og jeg har ganske stor overflate. Så i tillegg til kostnaden for flytavretting så kommer all kostnad med å legge den...noen som vet hva det vil koste?

Om jeg velger 16 mm varianten fra LK koster den ca 20 000 kroner mer for mine 120 m2 men det er det nok verdt? 4 m3 flytavretting + legging av det samme vil jo koste en del?

Buggaren

Hei,

Hvis man skal legge 16 mm celleplast, hvor jevnt må underlaget være for å lime celleplasten?

Buggaren

Hei, jeg hadde flaks i og med at hele kjelleren bortsett fra "gillestugan" faktisk hadde isolasjon i platen. Dog kun 5 cm, men med tanke på at huset er fra 1974 er det ok. Jeg la 10 cm i gillestugan og støpte opp i nivå med resten, til total flate ca 150 m2. Jeg la deretter LK lavbyggende i settfuge direkte på sementen. Vi har fordelt slyngene på to fordelingsskap. Totalt sett har vi på 5 personer et årlig strømforbruk på ca 19 000 kwh med ca 300 m2 oppvarmet flate. Kjellerplanet, som delvis er skrånende, føles varm om vinteren og kjølig om sommeren og har et veldig bra klima. Vi er meget fornøyde etter totalt sett ca 8 år med løsningen.

• Liker
tmarkr
  • Laddar…
S sepani skrev:
Hei, jeg hadde flaks med at hele kjelleren bortsett fra "gjengestuen" faktisk hadde isolasjon i platen. Men bare 5 cm, men med tanke på at huset er fra 1974 er det ok. Jeg la 10 cm i gjengestuen og støpte opp i nivå med resten, til total overflate ca 150 m2. Jeg la deretter LK lavbyggende i settfuge direkte på betongen. Vi har fordelt slangene på to fordelerskap. Totalt sett har vi 5 personer med et årlig strømforbruk på ca 19 000 kwh med ca 300 m2 oppvarmet areal. Kjelleretasjen, som delvis er skråningshus, føles varm om vinteren og kjølig om sommeren og har et veldig godt klima. Vi er veldig fornøyd etter totalt sett ca 8 år med løsningen.
Takk for svaret. Så mye isolasjon har vi ikke plass til, men forskjellen med 30 og 100mm isolasjon er ikke så mye om man kjører betong & fliser om jeg har forstått LKs dokumentasjon riktig.
Jeg antar at dere kjører bergvarme?

T tmarkr skrev:
Takk for svaret. Så mye isolasjon har vi ikke plass til, men forskjellen med 30 og 100mm isolasjon er ikke så mye om man kjører betong & fliser om jeg har forstått LKs dokumentasjon riktig.
Jeg antar at dere kjører bergvarme?
Vi kjører luft/vann vp

• Liker
tmarkr
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.