Jeg holder på å planlegge innkjøpene for vinterens totalrenovering av kjøkkenet.

Kjøkkenskap, fliser, maskiner etc skal settes langs to av kjøkkenets fire vegger.

Jeg har god erfaring med å sette OSB kombinert med gips i andre rom. Det blir stabile vegger og mye å skru i.

Kan man flislegge direkte på OSB i et kjøkken hvis jeg hopper over gipssjiktet? Jeg har ingen nytte av et glatt gipssjikt siden veggskapene skal gå helt til taket. OSB har jo et tynt vokslag, og festemassen kanskje ikke sitter fast der?

Jeg vil gjerne ha OSB fordi det er takknemlig å kunne skru og spikre på nesten hvor som helst.

Erfaringer/synspunkter?

Jeg sier, nei. OSB er et levende materiale som kanskje beveger seg betydelig mindre enn treplanker, men beveger seg like forbanna. Jeg ville satt OSB og gips utenpå, da får du en bra overflate å flislegge på og samtidig kan du skru opp hva du vil.

Nædu, å legge fliser på trematerialer som beveger seg med varierende temp og fuktighet, det er ajabaja.

Det enkleste er å sette gips overalt, også bak skapene, akkurat som du har gjort i andre rom. Hvis du bare setter gips der flisene skal være, får du kanskje en vanskelig ende å skjule hvis ikke flisene slutter mot et skap på begge sider?

Uansett hva du gjør, glem å legge fliser på OSB eller annen treplate.

Takk, man trenger slike selvfølgelige spark i baken. ::) Jeg tenkte jo ikke på at osb beveger seg....

Min tanke var å spare noen mm i tykkelsen og hoppe over gipsen.

Så alternativene blir da OSB+ gips (6 eller 12 mm....) eller bare 12 mm gips. Jeg liker egentlig ikke gips, men man får vel bite i det sure eplet også her.

For så vidt kan jeg sette osb + 12 mm gips på den ene veggen der jeg ikke har presspasning for å få inn skapene. Hvorfor er alltid alle vegger 5 cm for korte??? ;D

• Liker
Jonas Kj
  • Laddar…
Ok, du har litt "millimeterproblemer"..... ;)

Men hvordan ser det ut, har du en åpen ende på flisen eller slutter det alltid mot et skap?

Hvis du bare setter gips der flisen skal være så går det jo alltid an å avslutte med en list som passer resten av kjøkkenet.

plf66 skrev:
Hvorfor er alltid alle vegger 5 cm for korte???   ;D
5 cm for korte er betydelig bedre enn 5 cm for lange ;)

Ja, det kan bli millimeterpassning, så jeg prøver å planlegge før vi gjør feil.

En litt avgjørende faktor er jo om et Ikea 600-skap er 600 mm. Er det 595 som mine gamle skapstammer så går det kjempebra. Er det 600 så går det, men er på håret.

Jeg fører ikke kjøkkeninnredningen før tidligst i begynnelsen av nov så vi har litt tid å planlegge og jeg har ikke valgt fliser ennå.

Men flisene skal ikke ha noen som helst frie kanter, uten det går mot skap overalt. Jeg skal ordne bilder av planlagte kjøkkenet senere, men jeg har ikke begynt nettsiden om renovering ennå.

Det kan bli et sted med fri kant, og det er overflaten bak komfyren. Vi har en "vanlig" komfyr (Electrolux EKD60150 kjøpt i går). Enten stopper jeg flisene i kanten mot den, slik er det gjort før i kjøkkenet, eller så trener jeg på flislegging og setter bak komfyren også helt ned til gulvet. Avhenger jo av hva flisene koster. Ulempen er jo at komfyren kanskje stikker ut ca 1 cm da, må altså måle også der.

Men jeg innser at jeg i prinsippet må kjøre med gips bak, for sprekker i fugene vil jeg jo ikke ha.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.