Vurderer å bygge et bord med klinkers med treplate som stamme.
Noe spesielt man trenger å tenke på for å få sparkelmassen til å feste ordentlig på treet?

For det første bør treplaten være vridstiv. Kanskje må du legge til støtte på undersiden avhengig av hvor stort bordet er. Prima platen før du legger på fikset. ;)

Er jo ikke helt hundre på hva prima innebærer. Nok slags grunnfarge antar jeg?

Immobil skrev:
For det første bør treplaten være vridstiv. Kanskje må du forsterke på undersiden avhengig av hvor stort bordet er. Prima platen før du legger på fixet. ;)

Hvor stort skal bordet være?

Norre skrev:
Hvor stort skal bordet være?
Rundt 120x60x40

Rundt 120x60x40
Det var merkelige mål på et rundt bord ;)

Skal det være rektangulært antar jeg at du mener 120cm*60cm*4cm
Ellers blir det en VELDIG tykk bordplate.

Ok, da ville jeg gjort slik;
16mm/22mm sponplate med en limt/ lim-skrudd 13mm gipsplate. Deretter fliser.
(Finnes gulvspon 16/22*600*1800)

Før gips legges på, lages en ramme/stamme under sponplaten for å feste bordben i.

He he...mente ikke at bordet skulle være rundt og at målet skulle ligge rundt 120... altså rundt=omtrent

Takk for hjelpen, selv om det høres litt komplisert ut. Mener du en stamme i stål eller lignende?

Hei!

Jeg er ingen bordekspert, men ettersom bordet kommer til å stå i et varmt miljø eller i alle fall samme temperatur (får jeg håpe), så tror jeg det skal holde å lime platene med monteringslim (bare ingen danser på bordet). Kjøp sponplate eller MDF eller HDF plate 22mm. Så finnes det jo forskjellige måter å bygge selve bordet på.

Lykke til!

/Lars

Jeg har laget et par bord på denne måten. Da har jeg brukt PL400 lim. Har også testet med flislim, resultatet var da at treplaten bøyde seg på grunn av fuktigheten i flislimet. Og bordet ble dermed mindre morsomt (gikk i søpla rett og slett)

Flislegging med flislim fungerer utmerket.

ImprezMe skrev:
Vurderer å bygge et bord med fliser med treplate som ramme.
Noe spesielt man trenger å tenke på for å få sparkelen til å feste ordentlig på treet?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.