5.762 lest ·
11 svar
6k lest
11 svar
Fjerning av plankvegg som er en del av bjelkelaget
Vi skal åpne opp planløsning i vårt hus fra 1947 ved å fjerne en vegg som vi trodde ikke var bærende men som nå viser seg å være en del av vindsbjelkelaget. Hvilke endringer/avveininger må gjøres for at vi skal kunne fjerne veggen på bildet? Denne veggen løper langs med takstolene.
Vår nabo som bor i et likt hus har fjernet veggen uten å tilføre noen avveksling/forsterkning men jeg synes ikke det virker riktig nå som vi ser hvordan det er bygget.
Vår nabo som bor i et likt hus har fjernet veggen uten å tilføre noen avveksling/forsterkning men jeg synes ikke det virker riktig nå som vi ser hvordan det er bygget.
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
I et hus med plankestamme er alle vegger mer eller mindre bærende. Det enkleste er at dere nøyer dere med å lage en større åpning i veggen. Da kan de øverste plankebitene sitte igjen om man støtter dem opp med en bjelke. Alternativet er å fjerne plankveggen helt og felle inn en ny bjelke i bjelkelaget, men det blir mye mer arbeid til begrenset nytte.
Takk for svar!J justusandersson skrev:I et hus med plankestamme er alle vegger mer eller mindre bærende. Det enkleste er at dere nøyer dere med å lage en større åpning i veggen. Da kan de øverste planke bitene sitte igjen hvis man støtter dem opp med en bjelke. Alternativet er å fjerne plankeveggen helt og felle inn en ny bjelke i bjelkelaget, men det blir mye mer arbeid til begrenset nytte.
Hvilken dimensjon på bjelken er det snakk om tror du? Åpningen er 4m.
Er det mulighet for å gjøre noe på oversiden, altså på loftet?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hvor tykk er plankeveggen?
Er veggen altså parallell med husets lengderetning?
Da bærer den opp loftsbjelkelaget og takstolenes "underligger".
Tror det blir vanskelig å fjerne den og langsiktig få et stabilt hus uten å felle inn en bjelke.
Da bærer den opp loftsbjelkelaget og takstolenes "underligger".
Tror det blir vanskelig å fjerne den og langsiktig få et stabilt hus uten å felle inn en bjelke.
Nei, veggen er parallell med takstolene. I min verden er lengderetning det samme som mønet.Huddingebo skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg har ikke alle opplysningene som trengs, men en limtrebjelke 56x225 mm bør ha marginer. En fordel med limtre er at det er mulig å få i andre bredder enn 45 mm.
Om den er parallell med takstolene så er den veggen antagelig ikke "bærende" i ordets egentlige betydning, men oppstivende. For å f.eks. ta opp vindbelastninger etc.S scasi skrev:
Da er det kanskje ikke nok med å erstatte den med en bjelke. Men det høres ut som en erfaren trehus konstruktør bør ta en titt på det der.
Takk for info. Ja, en konstruktør får se på dette men jeg tenkte jeg poster her for å få litt ideer og en oppfatning om hva det innebærer.Huddingebo skrev:
Klikk her for å svare