Hei!

Når vi skulle sette på en overetasje på huset vårt, måtte jeg fjerne et antall firkantede eternittrør oppe på loftet. Spurte rundt og søkte på nettet hvordan jeg skulle gå frem, og fikk rådet at det kan du gjøre selv hvis du er forsiktig, det er jo noe du bør gjøre en eller noen ganger i livet. Problemet var at når jeg og to kompiser begynte å rive disse, viste det seg at de satt faststøpt i en betongklump i taket, så vi måtte bryte opp deler av rørene for å få dem ut.

Det falt ned en del småbiter i sagflisen som isolerte loftet, og jeg antar at det også la seg en del støv som oppstod når vi brøt opp rørene.

To dager etter dette ble taket løftet bort, og et nytt tak med forhøyet veggliv ble løftet på plass, og jeg håper at det "ventilerte" bort en del av støvet.

Jeg er ikke så bekymret for de småbitene som ligger i sagflisen, men for støvet som la seg der, og som jeg nå er redd for rører seg opp når jeg er der oppe og arbeider og når de nye ventilasjonsrørene trekkes i det gamle bjelkelaget. Er bekymret for at jeg drar med meg asbeststøvet ned i boligdelen.

Har nå også begynt å fundere over om det kan finnes asbest i andre detaljer som jeg har rørt ved i huset, for eksempel i mørtelen i skorsteinen.

Huset er for øvrig fra 1946.

Er jeg overdrevent bekymret, eller er min bekymring berettiget? Etter å ha lest mer, virker det som at de fleste hus bygget før 70-tallet har asbestprodukter litt overalt, og at folk er og river i det uten å overhodet tenke på hva det kan inneholde.

Sist redigert:
Det er klokt å være forsiktig (maske osv. når man jobber med eterniten) men jeg synes du er overdrevent bekymret. Sov rolig.

C
Ja, er det mørtel med asbest i skorsteinen kommer jo ikke det ut om du ikke er der og river iallefall.

(Fantes det mørtel med asbest i før?)

Det er ingen fare, du utsettes ikke for noen større eksponering av en renovering. At de som jobber med asbestsanering ser ut som astronauter skyldes at de holder på med det år ut og år inn. Men som Matihas sier så skaff deg en skikkelig maske, hansker og en overall som du kaster når du er ferdig, så kan du sove mer enn rolig.

Det jeg mest bekymrer meg over er som sagt at nå i ettertid når jeg har vært oppe i nye etasjen og jobbet med å blant annet isolere ytterveggene har dratt med meg deler av asbeststøvet som falt ned blant tresponet ned til første etasje. All opp og nedgang til overetasjen skjer for tiden via en loftsluke på kjøkkenet. Fremfor alt er jeg bekymret for mine to små jenter på 2 og 4.

For øvrig angående asbest i mørtel så jeg noen referanser til det på nettet, vet dog ikke hvor vanlig det var å blande inn asbest i mørtelen. Jeg har imidlertid revet skorsteinen ned til etasjeskillet for å deretter forlenge den pipa som går til peisen, og når jeg gjorde det så hadde jeg glemt å dekke til ventilasjonskanalene nede i kjellerstuen, så når jeg kom ned der lå det et betydelig lag med støv.

• Liker
Sz1
  • Laddar…
Tror ikke det blir så mye støv at det kan klassifiseres som helsefarlig bare fordi man bryter i stykker asbest. Den store faren er, som man gjorde før, kappet med en rondell og gjerne med en sigarett i munnviken. Da kan man snakke om at det både støvet og var helsefarlig.

Du trenger ikke å være bekymret. Det regelverk som finnes er for å beskytte de som ofte arbeider med ombygging, ved deponi, eller lignende, og kan utsettes for asbest.
Visse regelverk skapes ut fra at man ikke entydig kan definere når det er risiko for helseskade ved håndtering av skadelige stoffer og da pleier det å være en formulering at håndtering alltid skal gjøres "i henhold til ...."

Er kanskje bare supernervøs, man blir vel lett det med barn i huset og jo mer man surfer rundt og leter etter info jo mer forvirret blir man. Antagelig finnes det mange ting som er minst like risikofylte som man gjør daglig, men disse er mer aksepterte i det daglige livet.

Det jeg prøver å innbille meg er at hvis det var så farlig som visse personer/sider prøver å få det til (hovedsakelig amerikanske) så burde klart flere enn de cirka 300 personer per år som dør av asbestrelaterte sykdommer (i Sverige), først og fremst virker det å være relativt uvanlig med personer som ikke har blitt eksponert direkte i sitt arbeid som rammes.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.