Hei
Tenkte å gjøre om et soverom til kjøkken og åpne opp en vegg ut mot stuen og spisebordet. Veggen er for øyeblikket en intern vegg, men har tidligere vært en yttervegg på en veranda. Et vindu har sittet i veggen. Det lyse treverket på bildet viser hvor vinduet har sittet.
Spørsmålet er nå om man kan ta ned veggen uten å risikere at det kollapser på noen måte. Bør man forsterke den øverste bjelken før man tar ned noe nedenfor? Veggen på høyre side er yttervegg, og på venstre side er en innervegg. Hva tror dere som har fjernet vegger i eldre hus tidligere? Huset er fra 1927 med stående plank i ytterveggene.
Trengs det noe mer info for å uttale seg, planløsning? Tilbygg?
Takk for alle synspunkter og tips.
God fortsettelse og et godt nytt år
/Jonas
Tenkte å gjøre om et soverom til kjøkken og åpne opp en vegg ut mot stuen og spisebordet. Veggen er for øyeblikket en intern vegg, men har tidligere vært en yttervegg på en veranda. Et vindu har sittet i veggen. Det lyse treverket på bildet viser hvor vinduet har sittet.
Spørsmålet er nå om man kan ta ned veggen uten å risikere at det kollapser på noen måte. Bør man forsterke den øverste bjelken før man tar ned noe nedenfor? Veggen på høyre side er yttervegg, og på venstre side er en innervegg. Hva tror dere som har fjernet vegger i eldre hus tidligere? Huset er fra 1927 med stående plank i ytterveggene.
Trengs det noe mer info for å uttale seg, planløsning? Tilbygg?
Takk for alle synspunkter og tips.
God fortsettelse og et godt nytt år
/Jonas
synd bildet er så lite vanskelig å se hvordan de forskjellige stendere er festet også så.
men rent krasst som det ser ut nå så de bjelkene som står
loddrett mot sidene må stå igjen da som bærer overliggeren øverst
som også må bli stående.
tverren (vannrett) som er under "vinduet" kan man uten problemer ta bort da
denne sitter der for å "bære" vinduet. den halve stolpen ved siden av vinduet
bør du uten kluss kunne ta bort også.
men som sagt vanskelig å si på et så dårlig bilde.
men rent krasst som det ser ut nå så de bjelkene som står
loddrett mot sidene må stå igjen da som bærer overliggeren øverst
som også må bli stående.
tverren (vannrett) som er under "vinduet" kan man uten problemer ta bort da
denne sitter der for å "bære" vinduet. den halve stolpen ved siden av vinduet
bør du uten kluss kunne ta bort også.
men som sagt vanskelig å si på et så dårlig bilde.
Jeg var nødt til å komprimere bildet for å kunne legge det ut, men det ble kanskje unødvendig mye. Hadde jeg vært hjemme kunne jeg tatt bilder separat av innfestningene, men ville du vært hjulpet av et bilde med bedre oppløsning som man kan zoome i?
Takk så mye for synspunkter. De to vertikale stiverne i sidene som bærer opp den øvre bjelken skal være igjen, men det er betryggende å høre angående bjelker rundt vinduet. Jeg har jo selv tenkt i disse baner. Hva tror du om den horisontale bjelken nest øverst? Dvs den over vinduet, bør man forsterke den øverste om man fjerner denne?
Mvh
jonas
Takk så mye for synspunkter. De to vertikale stiverne i sidene som bærer opp den øvre bjelken skal være igjen, men det er betryggende å høre angående bjelker rundt vinduet. Jeg har jo selv tenkt i disse baner. Hva tror du om den horisontale bjelken nest øverst? Dvs den over vinduet, bør man forsterke den øverste om man fjerner denne?
Mvh
jonas
Er det en vegg på langsiden, eller en gavlvegg? Er det en vegg på langsiden bærer den med største sannsynlighet opp takstolene og taket. Den trenger i så fall å forsterkes hvis man åpner opp. Er det derimot en gavlvegg blir det enklere. Den bærer ingenting, mer enn seg selv.
uansett om det er gavl eller langsmed så bærer garantert de loddrette den øverst.
om den over vinduet kan fjernes er vanskelig å si uten å se hvordan den er festet, noe som sier mye om hvilken rolle den har i konstruksjonen.
men send bilder i sin helhet til meg.
linus@linuse.se
om den over vinduet kan fjernes er vanskelig å si uten å se hvordan den er festet, noe som sier mye om hvilken rolle den har i konstruksjonen.
men send bilder i sin helhet til meg.
linus@linuse.se
Klikk her for å svare