Har et 100 år gammelt tømret 1½-etasjes hus med ca +40^2 i første etasje med kjøkken og stue. Midt i huset går en murpipe. Tror det er en veldig vanlig hustype (i Mälardalen i alle fall). Vi skal bytte ut en del av bunnsvillen da den er fuktskadet. Har tenkt å støpe plate med gulvvarme, når man allerede må fjerne gulv/isolasjonsmateriale for å komme til svillen. Da ville det vært fint å få et eneste rom i første etasje. Så spørsmålet mitt er vel om jeg kan ta bort murpipen + vegg. Hvordan løser jeg ventilasjon på best mulig måte? For å finne ut om konstruksjonen hviler på murpipen trenger jeg å rive tak/gulv (øverste etasje) eller holder det å åpne fra en side og hvilken er i så fall å foretrekke eller avhenger det kun av hva jeg anser som mest praktisk? Om det finnes deler som hviler på murpipen, går da Alt å løse på annen måte eller er det visse konstruksjoner hvor det ikke går/er verdt å forsøke å løse?

Ikke svar på ditt spørsmål, men jeg synes de absolutt fineste ville være en åpen planløsning med pipa stående midt i. Pynte den med valgfri overflatebehandling og montere en pen peis.

I mitt nybygg med åpen planløsning har vi valgt å mure opp (med tegl) en pipe rundt en moderne innsatspeis.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.