Kan man fjerne en skillevegg i en kjeller som ligger under en betonghvelv som er 15 cm tykk? Da mener jeg uten at man setter bæreevnen i konstruksjonen i fare. Skilleveggen er 1,90 meter og sitter mellom en annen innervegg og ytterveggen med ca 1,5 m mellom begge. Skilleveggen er murt av noe slags betonghullstein.

Edit: Kan legge til at det i skilleveggen i dag sitter en dør.

Det krever nok litt utredning. Det er neppe selvfølgelig at det skulle gå.

Huset er bygd i 1957. Er det noen som vet hvordan man gikk fram på den tiden når man støpte betongtak? Ble alle innervegger bygget opp i kjelleren før man støpte? Ble hele gulvet i kjelleren støpt først eller ble det gjort i etterkant? Hadde man i så fall først støpt en sokkel under hver inner-/yttervegg?

Mine foreldre bygde hus på den tiden. Først ble platen støpt, deretter ble yttervegger og innervegger murt opp. Til slutt ble forskalinger og stempel satt opp før støpingen av bjelkelaget. ;)

Takk for svaret. Det skulle innebære at mitt gulv i kjelleren er armert og ikke særlig smidig å pigge opp. Samtlige innervegger i kjelleren bør vel da inngå i den bærende delen sammen med ytterveggene?

Den veggen jeg vurderer å fjerne er bare ca 10-11 cm tykk mens de øvrige veggene er drøyt 20 cm tykke. Betyr det at den tynne veggen er murt i etterkant og lett kan fjernes?

For å være på den sikre siden før du gjør noen inngrep i konstruksjonen, kontakt en bygningsingeniør som kan gjøre en vurdering. ;)

Immobil skrev:
For å være på den sikre siden før du gjør noen inngrep i konstruksjonen, kontakt en bygningsingeniør som kan gjøre en vurdering. ;)
Enig!
Det er ikke lett for en lekmann å se om det er en bærende del eller ikke.
Den kan jo være bærende selv om den er murt i etterkant.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.