Har en låve med følgende konstruksjon:

Murte vegger (2 lag med halm mellom), på dette står en regelkonstruksjon i tre. (se skisse). Har bare tre takstoler og takåser av store stokker. Et bjelkelag ligger på murens kant og med stolper, som imidlertid har begynt å henge siden gulvet har sprukket. Jeg skulle gjerne fjerne bjelkelaget for å kunne fikse gulvet og dessuten få en høyere takhøyde. Men jeg lurer på om takstolene vil kollapse da? Holder bjelkelaget sammen takstolene, eller er de selvbærende?

Bjelkelaget har begynt å skade muren ganske mye siden all tyngden havner der når stolpene henger i luften.

• 3D-skisse av en låve med murvegger og tretak. Viser takkonstruksjon med stokker og mangler i mellomgulvet som påvirker strukturen.
Det rosa på skissen er mellomgulvet.

Slikt mellomdekke har ofte en stabiliserende funksjon, i tillegg til å legge gulv på. De holder ytterveggene sammen slik at takstolene ikke skal presse dem ut. Hvordan det er i akkurat ditt tilfelle våger jeg ikke å spå om.

Ettersom takstolene har hanebjelker, de horisontale bjelkene høyt oppe, burde det være risikofritt å fjerne mellombjelkelaget. Samtidig er diagonalstøttene i takstolenes ytterkanter vel små, så det er mulig at det kreves noen form for strekkstag mellom ytterveggene for å motvirke de kreftene som vil presse ut ytterveggene. Dette er det vanskelig å uttale seg om uten bedre kunnskap om ytterveggenes status.

Omtrent de tankene jeg har, man kunne sette de nye horisontale bjelkene litt lavere, men spørsmålet er om det hjelper, selv om takstolen holder sammen så kan det hende at selve veggen gir etter.

Det er bedre å sette dragstag av stål enn nye lekter nederst på takstolene. Stålet tåler strekkrefter bedre, er mer diskret og klarer den store spennvidden uten skjøting. Om bare ytterveggene er noenlunde loddrette oppstår da ingen uttrykkende kraft.

Har vurdert vajer, i alle fall mens jeg river mellomgulvet, så vil jeg nok ha åpent til mønet men da må man nok forsterke et sted.

Wire går like bra som stålstag.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.