Hei

Jeg vil fjerne gipsplatene i veggen mellom stuen og trappen slik at mer lys kan komme inn. Huset ble bygget i 1962, og når jeg fjernet gipsplatene fra den ene siden, så konstruksjonen slik ut (VG se bilde 1). Jeg vil gjerne beholde de vertikale stenderne, men ønsker å fjerne mellomstøttene og trebitene som sitter diagonalt (VG se pilene i bilde 1).

Jeg ønsker råd om det er mulig å fjerne de små trebiter og beholde stenderne uten å påvirke konstruksjonen.
Mål på stenderne som sitter vertikalt er 45x70 mm, men bare den som sitter nærmest husveggen er 70x70.

Takk for råd.
Meytham

BirgitS
Du bør nok ta inn en bygningskonstruktør som undersøker hva veggen bærer og hvordan den kan bygges om for å fortsatt klare å bære trappen og bjelkelaget ovenfor. Man drev jo ikke med å kortle sånn uten grunn.

• Liker
Alexander HB
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du bør nok ta inn en byggeingeniør som undersøker hva veggen bærer og hvordan den kan bygges om for å fortsatt klare å bære trappen og etasjeskilleren ovenfor. Man ville jo ikke ha kortlere på den måten uten grunn.
Hei, Takk for ditt svar,
Vertikale regler bærer trappen og de vil være igjen, de diagonale trebitene ligger løst.

vennligst

A
M Meytham skrev:
Jeg vil ha råd om det er mulig å fjerne små trestykker og ha reglene igjen uten å påvirke konstruksjonen.
Du vil helt klart påvirke konstruksjonen, og det må utredes hvor mye.

Når de vertikale stenderne belastes ovenfra, vil de bøye seg til siden. Dette forhindres dels av at det sitter gipsplater på dem, men også av kortlingene mellom stenderne. Nå snakker du om å kanskje fjerne både gipsplater og kortlinger, noe som kan føre til at stenderne knekkes om belastningen er for stor.

Hva er det for en vegg i trappen over den delen du vil åpne? Finnes det kanskje et bjelkelag som hviler på veggen du vil endre, etc? Har du tegninger på huset?

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.