Vi holder på å gjøre i stand i hagen og jeg vil fjerne platene nærmest huset og legge grus der i stedet. Går det bra eller forringer det dreneringen?

Det forbedrer snarest.

Anna_H skrev:
Det forbedrer i hvert fall.
Njae, nå må vi være litt forsiktige. Dreneringen er typisk ikke dimensjonert for å kunne svelge overflatevann. Den er avhengig av et tettesjikt oppover (eller i det minste et som ikke er vidåpent). Nå har TS sikkert ikke eksponert drenering rett under grusen, og det går an å ordne tetteskikt med for eksempel plast om man ikke skulle ha blåleire, men det er noe å ta med i beregningen.

Så, bare dreneringen ikke eksponeres for overflatevann i forbindelse med bytte av overflateskikt så spiller det mindre rolle hva det består av. Plater eller grus kan være akkurat det samme. Selv har jeg plater for det blir en fin kant for robotgressklipperen og mindre ugress osv. å rydde opp.

K
Så lenge bakken heller vekk fra huset, skal dreneringen klare evt. overflatevann! Det som i så fall kunne være en risiko er vel om overvannet drar med seg skitt som setter dreneringen ut av funksjon. .

Jeg har fall fra huset på underliggende lag, deretter et gruslag som samler inn vannet til en overflatevannsdrenering rundt huset, deretter duk oppå dette og deretter steinlegging og gress etter ønske. Noen ganger tørker gresset nærmest huset hvis man ikke vanner, men det er verdt det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.