Vi skal nå flytte til denne leiligheten og vi vil åpne opp mellom kjøkkenet og stuen, men veggen er muligens en bærende vegg.
Vi vil i stedet for å ha veggen der lage ekstra plass for en arbeidsbenk med lagring, men slik at vi kan se ut i stuen.
Mitt spørsmål er da, går dette å løse på en fornuftig og pen måte?
Ingen renoveringer har noensinne blitt gjort i leiligheten, og vi vil totalrenovere leiligheten, men vi vil begynne på kjøkkenet.
Bilder av leiligheten er ikke tilgjengelig før 17. mai. Men håper dere forstår min tanke ved at jeg legger ved plantegningen.
For å rive veggen trenger dere tillatelse fra foreningen, og dersom den i tillegg er bærende, trengs det vel byggetillatelse eller byggemelding også som blant annet tar opp hvordan dere har tenkt å avlaste i stedet, typ dimensjon på bjelke og søyler, hvilket man kan måtte ansette en bygningskonstruktør eller lignende for.
Hvor mange etasjer er det over dere? HU!
Vegggen er trolig bærende og da er det ikke tilrådelig. Bank på veggen, er den stum er det bærende betong, høres den hul ut er det en innervegg i blåbetong / ytong, da kan den rives. For eksempel rundt klesskapet er det lettbetong som også er smalere, typ 10-12 cm, mens bærende vegger er 25 cm brede eller mer.
Vi flytter til en toetasjes leilighet og kommer til å bo i øverste etasje, så ingen over oss. Men skal banke så fort vi flytter inn for å se og håpe på at den går an å rive.
Tegningen ser ut som en typisk meglertegning og er ubrukelig for vurderinger av hva som er bærende. Prøv å skaffe en tegning fra Byggnadsnämndens arkiv.
Fin og bra pris i Eslöv på en eierleilighet.
Ser ut til å være en normal tre-villa i 2 etasjer så det bør ikke bli noe problem.
Men tenk på TV-programmet "husdrömmar" der et par rev alle vegger nede og forrige eier hadde tatt bort fagverket i taket. De måtte rive huset og bygge nytt i "lego".
Fin og bra pris i Eslöv på en borettslagsleilighet. Ser ut til å være en normal trevilla i 2 plan, så det bør ikke bli noe problem. Men tenk på TV-programmet "husdrömmar" der et par rev alle vegger nede og forrige eieren hadde tatt bort fagverket i taket. De måtte rive huset og bygge nytt i "lego"
Det satser jeg ikke helt på siden det er 4 andre leiligheter til i huset haha. Men skal sjekke nærmere hva slags vegger det er.
Ja vi hadde veldig flaks da vi kjøpte denne med tanke på hva de andre 4-roms har gått for i eslöv.
Om huset er relativt moderne (bygd 1960 -) tror jeg at veggen ikke er bærende. På stedet kan det lett konstateres ved å banke på den. Er det en trevegg er den ikke bærende. Om huset er eldre eller for å allerede nå gjøre en vurdering fra tegning, kreves en riktig tegning. Styret kan ha den. Ellers finnes den i Bygningsrådets arkiv. Det pleier å være lett å få en kopi derfra.
Om huset er relativt moderne (bygd 1960 -) tror jeg at veggen ikke er bærende. På stedet kan det lett konstateres ved å banke på den. Er det en trevegg er den ikke bærende. Om huset er eldre eller for å allerede nå gjøre en vurdering fra tegning, kreves en riktig tegning. Styret kan ha det. Ellers finnes den i Byggesaksavdelingens arkiv. Det pleier være lett å få en kopi derfra.
Nå har jeg endelig fått tak i tegningen fra byggesaksavdelingen men jeg skjønner like lite om den er bærende eller ei
Vi skal nå flytte til denne leiligheten, og vi vil åpne opp mellom kjøkkenet og stuen, men veggen er muligens en bærende vegg.
Vi vil i stedet for å ha veggen der lage ekstra plass til en arbeidsbenk med oppbevaring, men slik at vi kan se ut i stuen.
Mitt spørsmål er da, går dette å løse på noen vettig og pen måte?
Ingen renoveringer har noen gang blitt gjort i leiligheten, og vi vil totalrenovere leiligheten, men vi vil begynne på kjøkkenet.
Bilder av leiligheten er ikke tilgjengelige før 17. mai. Men håper at dere forstår min tanke gjennom at jeg legger ved planløsningen. [bilde]
spørsmålet er hvordan ventilasjonen fungerer etter at veggen er revet.
om du får matos i hele leiligheten
Jeg er nesten 100 på at den ikke er bærende. Det fremgår av tegningen at det er en vegg som har kommet til etter at stommen er ferdig. Bærende vegger er tegnet med hele linjer, også der den tynne veggen tilslutter. Observer at det finnes en installasjonssjakt i enden nærmest kjøkkeninnredningen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.