C
Hei

Bor på gavlen i et 2-etasjes rekkehus fra -68.

Har tenkt å flytte en del av en vegg (ca 260 -290 cm) mellom garderoben og det store soverommet på OV (se bilde). Har forsøkt å finne ut om den er bærende gjennom å lese rundt på nettet og prate med 2 snekkere jeg kjenner (Har sjekket gjennom sameiets kjeller og med kommune, det finnes ingen tegninger bortsett fra plantegninger) og kommet frem til at så antagelig ikke er tilfelle da den:

1. Ikke går tvers gjennom huset (finnes ingen vegg der i det hele tatt på BV)
2. Ikke går ut i gangen på OV

Når jeg gikk på den i dag var det lektet cc30 med 45*70 da ble jeg fundersom. Tok opp mot taket og fant en kraftig bjelke 70* minst 100 høy (se bilde). Kommer da til den konklusjonen at den bærer noe, vi har kommet frem til at det er enten undertak eller takstolene. Det finnes ingen oppgang til den lave loftet (det er ikke en meter ved mønet) (taket har bare 6 graders helling) så jeg kommer ikke til å se takstolene uten å ta opp undertaket og stikke inn hodet,

Så jeg tenkte å bære av bjelken men har bare plass til søyler i de nye hjørnene så det får bli med en bjelke på knapt 3 m som kun hviler i hjørnene. Ser på limtre og minste dimensjon jeg finner er 180 mm høy. Den nåværende bjelken går ned ca 100 mm fra taklisten så det blir et betydelig nedfall på opp mot 30 cm. Riktig så mye vil jeg helst ikke ha da det blir vanskelig å møblere (tenkte å ha loftseng der) så jeg funderer på om limtresøyler på 100*100 eller 120*120 skulle gjøre jobben?

Forstår at dette er vanskelig å svare på og jeg burde kanskje kontakte en konstruktør men jeg har egentlig ikke noe grunnlag å gi ham, jeg vet ikke om takstolene er selvbærende eller ikke. Så jeg tenkte å sjekke om noen her hadde noen fornuftig synspunkt før jeg bestemmer meg for hva jeg skal gjøre.

//Calle Et hull i en vegg avslører en bjelke bak gipsplaten, med revet papir og gips rundt. Planløsning av andre etasje i en tomannsbolig fra 1968, viser plassering av vegger og dører med vekt på en vegg som skal flyttes, markert i rødt.

C
Vante skrev:
Sjekk dimensjon på bjelke på [lenke]
Skal jeg sjekke den eksisterende bjelkens dimensjoner? Den er ikke limtre, det virker som kalkulatoren bare er for limtre...

Hvordan er den andre veggen i klesskapet bygget opp?

I det rekkehus jeg bodde i tidligere var i prinsippet alle veggene å regne som bærende med unntak av noen kortere vegger som var bygd med metallskenor i stedet.
Det så ut omtrent liknende som hos deg, en liggende 120x45 oppe ved taket og stående 75x45 med 60cc inne i veggene.
Jeg åpnet opp et hull på 180 cm i en vegg der jeg bare la en tverrbjelke med skråstøtte som erstatning (etter diskusjon med konstruktør). Jeg la inn skyvedører der, så jeg hadde 400 mm igjen opp til taket...

Kan du la den liggende bjelken være er det jo mye enklere selvfølgelig...

Calle666 skrev:
Skal jeg sjekke opp den eksisterende bjelkens dimensjoner? Den er ikke limtre det ser ut som at kalkulatoren bare er for limtre...
Sjekk opp hvilken dimensjon du trenger for å erstatte eksist. bjelke. Ifølge tegningen skal det være en takluke i hallen?!

C
Takk for alle svar :)
Den andre veggen ser ut til å være den samme. cc30 og en solid bjelke øverst (trakk inn noen spiker for å sjekke). Vi gjorde om badet for et år siden, og på bildene fra da ser jeg at det er tettere med stenderverk i den veggen som går parallelt med denne (se bilde).
Tok opp mer og oppdaget at bjelken er delt...

Det finns en tak-kupa til utsiden...

Jeg hadde vel tenkt å legge noe under den eksisterende bjelken for å stive opp slik at det ikke skulle være nødvendig med så tett med stenderverk. Men å erstatte den helt kanskje er et bedre alternativ, for å spare på høyden... Vegg med trestendere og gipsplater som viser en delt bjelke øverst, med synlig isolasjon og noe skadet puss. En delvis demontert vegg med synlige trebjelker og en lukket dør til venstre. Veggen er under oppussing med åpen isolasjon og plastsekker på gulvet.

C
Jeg tenkte å sette i gang nå når man har noen fridager og bygge den nye veggen og la den gamle stå igjen med innstillingen at dette ordner seg! Hadde først tenkt å bruke metallstendere, men fikk tipset om å bruke trestendere istedenfor siden de bærer mer. Vi har fått en utvidelse i familien, så vi trenger det ekstra rommet, alternativet er å flytte, og det vil vi ikke gjøre...

Calle666 skrev:
Takk for alle svar :)
Den andre veggen ser ut til å være lik. cc30 og en kraftig bjelke øverst (dro i noen spiker for å sjekke). Vi gjorde om badet for ett år siden, og på bildene fra da ser jeg at det er tettere med stendere i veggen som går parallelt med denne (se bilde).
Tok opp mer og oppdaget at bjelken er delt...

Det finnes en tak-karnapp til utsiden...

Jeg hadde tenkt å legge noe under den eksisterende bjelken for å stive den opp slik at det ikke skulle trenges så tett med stendere. Men å erstatte den helt kanskje er et bedre alternativ for å spare på høyden...[bilde][bilde]
Kan legge den nye bjelken utenpå den eksisterende og limskruve dem sammen?

C
Taket er ganske flatt, 6 grader. Møne midt på. Snakket med en fyr som trodde at det ikke var takstoler men bare bjelker, og ikke hele lengden (8 m) men 4-5 meter.. Han var konstruktør og skal regne ut hvilken last det må tåle (beregnet på yttertaket med snølast osv). Får se hva han kommer frem til, håper det ikke blir en kjempebjelke, føler at det er litt risiko for det... Kanskje man må la den nye veggen bære opp taket også i så fall, noe jeg ikke har planlagt for...

C
Vante skrev:
Kan legge den nye bjelken utenpå den bef. og limskruve sammen dem?
Får man samme bæreevne/holdbarhet da?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.