P
Hei alle! Jeg vil sette inn en 8x21-dør i henhold til bildet. Oppdaget når jeg fjernet gipsen at det står 3 stendere der som jeg forstår holder oppe bjelken som igjen holder oppe garasjetaket. Neste søyle er ca 3 m unna, veggen er 95 mm, det er et vannrør som er i veien så jeg må sette døra så nærme som mulig til venstre. Hvordan erstatter jeg de stående stenderne? Jeg ser for meg to 90*90 limtrebjelker på sidene av dørrammen og en ca 90*200 på høykant som de avsagde stenderne/bjelken skal hvile på, samt at jeg må sage ut rundt bjelken der det er plass til 145 mm. Er det overkill eller for lite? Er det noen som har litt kunnskap å dele med?

• Veggen med eksponert isolasjon og trestendere, plastdekning på toppen, og en avfallsbøtte fylt med gipsrester på flisgulvet foran.

Beste svar

Hvor stor er takflaten som bæres av bjelken?
Hvilken type tak har garasjen?
Hvor i rommet er bjelken plassert, og hvordan ser takstolene ut som er plassert på den?
Hvordan er gulvet dimensjonert ved disse stående stenderne, kan du se noen forhøyning eller annen indikasjon på at gulvet er forsterket der?

Spontant så høres det underdimensjonert ut å erstatte de stående stenderne med en horisontal bjelke på 1000*9+*200. Spesielt med et utsparing i den.

For det der må du ta inn en konstruktør som kan regne litt. Det handler dels om limtrebjelken (kanskje bedre med en stålbjelke). Dels om hvorvidt det finnes støtte i gulvet for dine søyler som du har tenkt deg. Også søylene bør dimensjoneres, selv om det nok er det minst kritiske punktet.

P
C corre skrev:
Hvor stor er takflaten som bæres av bjelken? Hva slags tak har garasjen? Hvor i rommet er bjelken plassert og hvordan ser takstolene ut som er plassert på den? Hvordan er gulvet dimensjonert ved disse stående stenderne, kan du se noen forhøyning eller annen indikasjon på at gulvet er forsterket der?

Spontant så høres det underdimensjonert ut å erstatte de stående stenderne med en horisontal regel på 1000*9+*200. Spesielt med et utskjær i den.
Takk for deres svar!

Takflate: Den sitter jo på den nedre halvdelen (i bilde 1) så den tar jo bare opp en del av taket. Den nedre halvdelen er ca 7,6*8,6 m. Taktype: Flatt tak med takpapp. Øvrige spørsmål: Gulvet har jeg ikke reflektert over, men jeg tror at de står på en syll og deretter betongplate. Håper vedlagte bilder kan avklare den del. Gul er der jeg vil åpne, og rødt er bjelken med søyle.

Jeg ville holde det enkelt, men det går kanskje ikke. :geek:

• Toetasjes hus med flatt tak og takpapp, rød strek indikerer bærebjelke. Peis og tre i bakgrunnen, dører og vinduer vises.
  • Plantegning av et hus med markeringer. Garasje med gul markert åpning, rød strek viser bjelke med søyle. Ulike rom som gang, skrubb, groventré vises.
Skal man regne på dette kreves flere opplysninger. Helst en seksjon gjennom garasjen så hele konstruksjonen fremgår. Tegningene må være målsatt med hensyn til hovedmålene samt plasseringer for bjelke og søyle. Dessuten trengs opplysning om sted (for å vurdere snøsone).

P
Takk for begge svarene! Jernbjelken var 5-6 cm bred (kledd i tre og gips på bildet, derfor så den mer massiv ut) og lente mot litt over en 45 mm tykk stender, så jeg sager bort disse og erstatter med to 170*45 mm på høykant over den nye døren. Vet ikke om det er helt riktig, men det bør i det minste bli mye mer stabilt enn før, og det fungerte jo. Jeg bor lengst sør, og vi pleier ikke å ha mengder med snø. ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.