Tok bort elementet på badet for at vi skal ha elektrisk gulvvarme.
Plugget rørene, men da forblir 2 andre elementer i nærheten kalde.
Hvordan skal jeg gjøre det i stedet?
Hvis jeg bare knyter sammen rørene med koblinger blir det vel som en kortslutning?
Kanskje feil avdeling for dette, men jeg fant ingen bedre.
Plugget rørene, men da forblir 2 andre elementer i nærheten kalde.
Hvordan skal jeg gjøre det i stedet?
Hvis jeg bare knyter sammen rørene med koblinger blir det vel som en kortslutning?
Kanskje feil avdeling for dette, men jeg fant ingen bedre.
Du har tydeligvis ett enrørssystem (det vanligste forekommende systemet). Da må du koble sammen rørene, akkurat som du selv sier.
Vil du kompensere for den fjernede radiatoren så kan du sette på en justerbar shunt på overbroingen, slik at du reduserer noe på strømmen til de gjenstående radiatorene i denne kretsen.
Vil du kompensere for den fjernede radiatoren så kan du sette på en justerbar shunt på overbroingen, slik at du reduserer noe på strømmen til de gjenstående radiatorene i denne kretsen.
Oi da, jeg trodde det var torørssystem når det var to rør. Huset er bygget -91 så det er vel det vanligste som sitter der.
Finnes det noe smart måte å koble det sammen pent?
Eller kanskje man trenger shunt, finnes det da noen smidig modell?
Den kommer jo til å havne inne i badet, hvis jeg ikke finner en smidig måte å få bort den. Man får jo ikke ha koblinger inne i veggen.
Vanskelig å dra tilbake rørene til tidligere punkt, men akkurat nå er jo veggen åpen så man kan jo gjøre noe.
Kanskje en tett boks med inspeksjonsluke.
Forhåpentligvis skal man jo ikke trenge elementet mer.
Finnes det noe smart måte å koble det sammen pent?
Eller kanskje man trenger shunt, finnes det da noen smidig modell?
Den kommer jo til å havne inne i badet, hvis jeg ikke finner en smidig måte å få bort den. Man får jo ikke ha koblinger inne i veggen.
Vanskelig å dra tilbake rørene til tidligere punkt, men akkurat nå er jo veggen åpen så man kan jo gjøre noe.
Kanskje en tett boks med inspeksjonsluke.
Forhåpentligvis skal man jo ikke trenge elementet mer.
Jeg hadde for så vidt valgt å bruke det vannbårne systemet til gulvvarmen til å begynne med.bsba skrev:
Etter å ha flyttet inn i et oljefyrt hus som er blitt renovert i omganger og da med delvis utskiftet vannbårent system til direktevirkende strøm, har jeg fortsatt et antall tusenlapper igjen å investere i vannbårne elementer/gulvvarme til de rommene som ikke har det.
Jeg vet ikke hva du har for eksisterende varmesystem, men jeg ville tatt i betraktning at i fremtiden kanskje man vil bytte ut varmesystemet, og har man da et sted å gjøre det på så blir det enklere og sannsynligvis med en bedre økonomi.
Så har du allerede tatt beslutningen og installert el-gulvvarme så synes jeg at du skal holde det vannbårne systemet noenlunde tilgjengelig (inspeksjonsluke el.l) så man har valgfriheten senere.
/markus
Har iofs ikke lagt inn elvarmen ennå, men tror nok at det blir det likevel.
Årsaken er at jeg har et ganske nytt hus som da er godt isolert, og da har man normalt ganske lav temp i sløyfen, for å helt stenge om sommeren. Men man vil ofte ha litt varme på badene (som dette er) for å tørke opp og for komfort. Har el i det andre badet allerede. Spørsmålet er om det ikke blir dyrere å kjøre varmesystemet på høyere temp?
Det koster med komfort selvfølgelig.
Kommer nok i alle fall til å beholde koblingen på et vis så den kan nås, man kan jo endre mening eller gulvvarmen ryker.
Jeg har ellers en avtrekkspumpe og en luft-luft varmepumpe, 156 m2 hus.
Årsaken er at jeg har et ganske nytt hus som da er godt isolert, og da har man normalt ganske lav temp i sløyfen, for å helt stenge om sommeren. Men man vil ofte ha litt varme på badene (som dette er) for å tørke opp og for komfort. Har el i det andre badet allerede. Spørsmålet er om det ikke blir dyrere å kjøre varmesystemet på høyere temp?
Det koster med komfort selvfølgelig.
Kommer nok i alle fall til å beholde koblingen på et vis så den kan nås, man kan jo endre mening eller gulvvarmen ryker.
Jeg har ellers en avtrekkspumpe og en luft-luft varmepumpe, 156 m2 hus.
Klikk her for å svare