Har kjøpt et 1,5 etasjes trehus (fra 20-tallet) med forhøyet veggliv og 45 graders takvinkel. I overetasjen er det innvendige vegger med små, langsmale boder bak - tror de kalles kaldlofter av noen. Uansett vurderer jeg å fjerne disse og gjøre om til sovealkover i kommende barnerom. Det går ingen vegg i midten av huset så jeg lurer på om dere tror at kaldloftene er en del av den bærende konstruksjonen?
Jeg kan forsøke å få tak i en tegning for å tydeliggjøre. Min besiktelsesmann trodde at det ikke var noe problem for så gamle hus pleier å være solid overdimensjonert i taket???
Noen som kan gi meg noen tips?

Skråbjelkene (som jeg antar at du har) skal du vel la være igjen. Ellers mister jo takstolene sin bærende kraft. Men selve veggen til kottet skal vel ikke være bærende..? Forstår du hvordan jeg mener?

Jeg forstår akkurat hva du mener. Dette huset har imidlertid ingen skråstivere på kattvinden. Jeg tror, akkurat som deg, at veggene til kattvinden ikke er bærende, så vidt jeg husker er de ganske tynne i tillegg. Kattvindene sitter dessuten ulikt langt inn i huset i forskjellige rom.

Kommer an på hvilke mål vi snakker om. Jeg har også samme alder og helling. Jeg har forstått at støttebeina reduserer belastningene men også hvor man plasserer høybeina.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.