Hei!

Jeg har en leilighet fra 60-tallet og har nå satt i gang et prosjekt for å pusse opp stuen litt. Veggene består av teglstein og ca 2-3 cm puss utenpå. I åpningen inn til stuen satt det en dørkarm som jeg har fjernet. Når jeg banket bort denne med stemjern og makt, smuldret i prinsippet all gammel puss bort(se bilder nedenfor). Veggene i stuen tenkte jeg å fore ut med lekter (25x50) og sette opp gips for å pent kunne skjule alle kabler som trengs til hjemmekinoen.

Spørsmålet er hvordan man på penest, enklest, billigst vis fikser "hvelvet"?

Legge på ny puss der det mangler og gjøre det jevnt og så bare male/tapetsere. Jeg kommer til å ha forskjellige lister i gangen og stuen, så det kan være vanskelig å få en pen overgang på dette viset.

Alternativ to ville være å kle inn åpningen i noe treslag, typisk eik, og kanskje sette eikelister rundt for å ramme inn. Hvis man går for denne løsningen, skal man da legge på puss der det mangler eller rive ned all gammel puss og så legge på ny (må nok ha litt puss for teglsteinen er ikke rett).

I begge alternativene må jeg pusse veggen slik jeg ser det, eller finnes det andre alternativer?
Hvis jeg skal pusse, hvordan fikser jeg til et pent hjørne og hva skal man bruke av puss?

Andre synspunkter og alternativer mottas gjerne, nybegynner når det gjelder byggearbeid.

ina5c2.jpg

2hdcdqc.jpg

19pniq.jpg

Bor, plugg, skru inn regel, fortsett med gipsplate frem til åpningen, så kan du velge eikekledning eller hvitmalt mdf f.eks.

Ok så man trenger ikke legge på ny puss for å få samme nivå som resten av åpningen?
Blir det ikke ustabilt hvis ekinnkledningen ikke ligger mot veggen på enkelte steder?

Mulig at jeg ikke helt forstod hvordan du mente.

Du kan gjerne forklare litt mer i detalj hvordan du tenkte.

Takk for hjelpen

//Ola

Jeg ville nok pusset veggen igjen så den ble glatt og så malt.

Men du kan som Scitz0 skriver lekte og gipse også. I så fall ville jeg startet med en lekt på teglstenen som er synlig, den måler du opp så den blir loddrett selvfølgelig. Den andre lekte setter du kant i kant med den første men på innsiden av veggen der du uansett skal lekte ut for å skjule ledninger.
Eller så setter du den første lekte der veggen fortsatt er pusset, og den andre lekte krever da litt tykkere biter bak for å sitte kant i kant med den første.

Men som sagt, det blir litt pirkete å få begge lektene kant i kant derfor ville jeg pusset isteden det tror jeg går raskere.
Hvilken puss? Husker ikke hva det står på sekken, men den som selger det vet jo hvis du forteller hva du skal gjøre.

Om du pusser er nok Maxits gipsmørtel et godt valg. Jeg mener de har illustrerte veiledninger for hvordan man pusser også, ellers har andre pussprodusenter det på sine nettsteder. Det er litt kronglete å forklare med bare ord hvordan man pusser et pent hjørne.

Takk for tipsene ... skal se hva jeg kan få til. Å "bare" pusse til en pen overflate og så male ville vært det billigste alternativet. Så jeg tror nesten at jeg kommer til å satse på denne løsningen.

Spørsmålet er hvordan man løser dette med gulvlistene på en penest måte. Jeg kommer jo til å ha forskjellige lister i stua og i gangen. Så man må få til en pen overgang i døråpningen på en eller annen måte. Kanskje kjøre list frem til åpningen og så prøve å sage til listene med en pen avslutning og være uten list i åpningen?

Stilig avslutning og uten gulvsokkel i åpningen ville jeg gjort.

Kom akkurat på at gulvet ikke går helt ut til kanten :( ... en liten glipe på kanskje maks 5mm der det er som mest. Men det går kanskje å skjule uten å sette en gulvlist?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.