Hei,

Jeg og fruen har kjøpt hus og planleggingen har begynt. Hus bygget '58, tilbygd del siden '76.

Jeg har to spørsmål angående bæring i vegger.
Ved rød markering sitter det i dag en dobbeltdør, som vi vil bli kvitt og samtidig gjerne fjerne dørkarmen. Til spørsmålet - dørkarmen er neppe bærende?

Ved blå markering vil vi gjerne slå opp veggen mellom spiseplass og soverom for å utvide kjøkkenet. Spisestuen, sov og klesvaskdelen er en utbygning. At veggen vi ønsker å rive ned antar jeg ikke er bærende, men er veggen ved kjøleskap og fryser som tilhørte "originalhuset" det - tror dere? Nevnte vegg bør være avløst med tanke på at det er åpent ellers?

Noen tips?

• Plantegning av hus med markeringer: rød ved en hall for en eksisterende dobbeldør og blå ved veggen mellom kjøkken og soverom, ønskes fjernet.
Sist redigert:
BirgitS
Blå: Gamle yttervegger er vanligvis bærende. Ta inn en byggkonstruktør som kan sjekke konstruksjonen og avgjøre hva som går å gjøre til en rimelig kostnad.

Det er åpninger som avveksles og ikke vegger. Gjenværende vegger brukes ofte som støtte for avvekslingens bjelke.

• Liker
MultiMan og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.