Tenkte å fjerne karmen og en regel for å få litt større åpning inn til kjøkkenet. Det er den venstre reglen i henhold til bildene, det er et utsparing i den som en stående bjelke hviler på men også i reglen til høyre er det et utsparing som bør vises på bildene. Trenger jeg å forsterke opp eller hva mener dere er rimelig å gjøre?
Det er en lengdegående vegg. Huset er et 1,5 plans fra 1972.
Det er en lengdegående vegg. Huset er et 1,5 plans fra 1972.
Ja det er den under "H". Ok ja jeg tenkte at det var så med men var litt bekymret for at den trengs for å bære opp bjelken selv om det er en regel til.
Sockerhög skrev:
Du kunne jo flytte den stående regelen (eller selvfølgelig en ny uten spikerhull) til ved siden av den neste stående regelen i enden av den horisontale bjelken og opprettholde effekten av to 45-regler, men jeg kunne sverge på at det ikke er nødvendig...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.125 innlegg
Det er jo ikke uvanlig at den veggen er en bærende hjertevegg, og det ser jo ut som at de har lagt inn en bjelke over døren for å kompensere for den åpningen. Men for å være sikker trenger man konstruksjonstegninger og/eller seksjonstegning.
Er det en bjelke langs den stiplede linjen mellom stue og spiserom?
Å endre den bærende konstruksjonen betyr normalt at man trenger byggetillatelse eller byggemelding.
Er det en bjelke langs den stiplede linjen mellom stue og spiserom?
Å endre den bærende konstruksjonen betyr normalt at man trenger byggetillatelse eller byggemelding.
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 292 innlegg
Det ser ut som at det kan gå. Hvordan ser det ut til venstre for åpningen?
Ja jeg tenker også at det er en bærende vegg. Jeg har kun en plantegning og den ser omtrent lik ut som den jeg har vedlagt som er fra megleren. Kan man få tak i bedre tegninger? Er de lagret hos bygningsetaten?
Det finnes ingen synlig bjelke i stuen (det er helt åpent der ingen vegg) så jeg er tvilsom til at det skulle finnes noen der.
Spørsmålet er om det er slik som "Sockerhög" sier at den regelen bare brukes for å skru fast karmen. Bjelken burde hvile på den høyre regelen.
Det finnes ingen synlig bjelke i stuen (det er helt åpent der ingen vegg) så jeg er tvilsom til at det skulle finnes noen der.
Spørsmålet er om det er slik som "Sockerhög" sier at den regelen bare brukes for å skru fast karmen. Bjelken burde hvile på den høyre regelen.
BirgitS skrev:
Det er jo ikke uvanlig at den veggen er en bærende hjertvegg, og det ser jo ut som at de har lagt inn en bjelke over døren for å kompensere for den åpningen. Men for å være sikker trenger man konstruksjonstegninger og/eller seksjonstegning.
Er det en bjelke langs den stiplede linjen mellom stue og matrom?
Å endre den bærende konstruksjonen betyr normalt at man trenger byggetillatelse eller byggemelding.
Men det er jo bra. Bad og toalett er "tunge" rom som trenger å forsterkes nedenunder.O ottoangel skrev:
Kanskje en synsbedrag, men på dine bilder ser det ut som det er en liten spalte mellom bjelken og de to stående stenderne til høyre, i det minste på den du vil fjerne. Hvis det er slik og bjelken henger i de to spikerne, er det også et tegn på at stenderen ikke bærer spesielt mye last...





