Tenkte å fjerne karmen og en regel for å få litt større åpning inn til kjøkkenet. Det er den venstre reglen i henhold til bildene, det er et utsparing i den som en stående bjelke hviler på men også i reglen til høyre er det et utsparing som bør vises på bildene. Trenger jeg å forsterke opp eller hva mener dere er rimelig å gjøre?

Det er en lengdegående vegg. Huset er et 1,5 plans fra 1972.
 
  • Plantegning av husets første etasje fra 1972, viser rom som stue, kjøkken og soverom. Rød pil peker mot en døråpning mellom kjøkken og gang.
  • Åpen dørkarm mellom to rom med synlige trestendere, elektriske ledninger, og utsikt til kjøkken med hvite skap og komfyr.
  • Veggåpning med delvis fjernet karm og synlige trestendere, ledninger og en utsatt muroverflate i et kjøkkenområde.
  • Trebjelker med utskjæringer og et rødt kryss for å markere en bjelke som skal fjernes. Rørledninger og elektrobokser vises til høyre.
  • Veggramme med synlige treverk og uttak for elektriske ledninger, delvis dekket av gips. Skrift på overliggende bjelke.
OK, så det er altså den stående regelen under bokstaven "H" i "D8H" i nederste bildet?
Spontant ser det ut som den bare er til for å ha noe å skru kamskruene i så kjør på!
 
Ja det er den under "H". Ok ja jeg tenkte at det var så med men var litt bekymret for at den trengs for å bære opp bjelken selv om det er en regel til.

Sockerhög Sockerhög skrev:
OK, så det er altså den stående reglen under bokstaven "H" i "D8H" i nederste bildet?
Spontant ser det ut som den bare er til for å ha noe å skru karmeskruene i så kjør på!
 
Du kunne jo flytte den stående regelen (eller selvfølgelig en ny uten spikerhull) til ved siden av den neste stående regelen i enden av den horisontale bjelken og opprettholde effekten av to 45-regler, men jeg kunne sverge på at det ikke er nødvendig...:)
 
Jeg vil helst ha det åpent helt til den som sitter der. Skal lage en større åpning bare, uten karm.
 
BirgitS
Det er jo ikke uvanlig at den veggen er en bærende hjertevegg, og det ser jo ut som at de har lagt inn en bjelke over døren for å kompensere for den åpningen. Men for å være sikker trenger man konstruksjonstegninger og/eller seksjonstegning.

Er det en bjelke langs den stiplede linjen mellom stue og spiserom?

Å endre den bærende konstruksjonen betyr normalt at man trenger byggetillatelse eller byggemelding.
 
Det ser ut som at det kan gå. Hvordan ser det ut til venstre for åpningen?
 
Ja jeg tenker også at det er en bærende vegg. Jeg har kun en plantegning og den ser omtrent lik ut som den jeg har vedlagt som er fra megleren. Kan man få tak i bedre tegninger? Er de lagret hos bygningsetaten?

Det finnes ingen synlig bjelke i stuen (det er helt åpent der ingen vegg) så jeg er tvilsom til at det skulle finnes noen der.

Spørsmålet er om det er slik som "Sockerhög" sier at den regelen bare brukes for å skru fast karmen. Bjelken burde hvile på den høyre regelen.

BirgitS BirgitS skrev:
Det er jo ikke uvanlig at den veggen er en bærende hjertvegg, og det ser jo ut som at de har lagt inn en bjelke over døren for å kompensere for den åpningen. Men for å være sikker trenger man konstruksjonstegninger og/eller seksjonstegning.

Er det en bjelke langs den stiplede linjen mellom stue og matrom?

Å endre den bærende konstruksjonen betyr normalt at man trenger byggetillatelse eller byggemelding.
 
Jeg har ikke åpnet opp mer til venstre dessverre så jeg har ikke helt oversikt der.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det ser ut som at det kan gå. Hvordan ser det ut til venstre for åpningen?
 
O ottoangel skrev:
Det finnes ingen synlig bjelke i stuen (det er helt åpent der, ingen vegg) så jeg er tvilende til at det skulle finnes noen der.
det ligger trolig en i-bjelke i bjelkelaget der
 
Ja det er visselig sikkert slik.

T tergo skrev:
det ligger trolig en i-balk i bjelkelaget der
 
Hva finnes det i overetasjen overfor bjelken? Og hvor ligger doen i overetasjen i forhold til underetasjen?
 
O ottoangel skrev:
. Kan man få tak i bedre tegninger? Er de lagret hos byggnadsnämnden?
sjekk kommunens side eller ring, de finnes nok i bygglovarkivet
her i vår kommune så kan man få tegningene tilsendt via e-post
 
Sockerhög Sockerhög skrev:
Vad finns det på övervåningen ovanför balken? Och var ligger toan på övervåningen i förhållande till undervåningen?
Det ligger ett "allrum" på ovanvåning ovanför. Toan är flera meter bort i förhållande till köksdörren. Bifogar ritning på ovanvåning.
 
  • Plantegning av loft med bibliotek, allrom, soverom, toalett og garderober. Trapp opp fra første etasje i nærheten av allrommet.
O ottoangel skrev:
Det ligger et "allrom" i andre etasje ovenfor. Toalettet er flere meter unna i forhold til kjøkkendøren. Legger ved tegning av andre etasje.
Men det er jo bra. Bad og toalett er "tunge" rom som trenger å forsterkes nedenunder.
Kanskje en synsbedrag, men på dine bilder ser det ut som det er en liten spalte mellom bjelken og de to stående stenderne til høyre, i det minste på den du vil fjerne. Hvis det er slik og bjelken henger i de to spikerne, er det også et tegn på at stenderen ikke bærer spesielt mye last...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.