Hei,
Takk om moderator flytter dette til riktig forum om det har havnet feil.

Ved en støping av balkong i går så virker det som firmaet som holdt med betongen mistet en del på vår asfaltoppkjørsel. Finnes det noe bra/effektivt måte å fjerne betongen uten å skade asfalten? Prøvde å skylle med vann i går når vi kom hjem men da hadde den allerede herdet og går nå ikke å få bort selv med børste. Asfalten er nylagt (6 måneder) om det spiller noen rolle.

Asfaltvei med søl av herdet betong, omgitt av hager og søppelbøtter.

harry73
Betong kan man vaske bort med saltsyre, men jeg tør ikke love at asfalten ikke tar skade av det, så prøv på et hjørne å utsette asfalt for saltsyre og se hva som skjer.

Finnes det noen flere innspill på et bra spørsmål?

M
Å fjerne det øverste går sikkert med et skrapjern, finnes noe som heter coromantskrape. Brukte jeg da jeg skrapte støpeskjegg på nylig støpte betongvegger og gulv. Det som har rent ned mellom ballasten i asfalten er nok verre med. Der er det nok tjære eller kallasfalt som gjelder for å "male over" betongen som skinner lyst.

Claes Sörmland
Om det ikke går mekanisk så ville jeg også tatt i bruk syre. Saltsyre virker raskt men innebærer en viss risiko å jobbe med - spesielt så nær en vei (øyne, barn, hunder, katter etc.).

SitronSyra finnes å kjøpe i større pakning (søk etter "sitronSyra 5 kg") og er betydelig snillere å jobbe med. Løs opp 5 kg i 3 l kokhett vann (går fortere å løse det da). Vann ut på betongen og dekk med plast. Betongen burde være oppløst etter en dag. Skyll bort sitronSyra og betongrester med høytrykksspyler. Gjenta med mer sitronSyraeløsning om det finnes betong igjen.

Hvordan har asfalten det med sitronsyre eller saltsyre?

harry73
Det kommer litt an på hvilken stensort man bruker i asfalten, men generelt mpr asfalten mye bedre av det enn betong

Claes Sörmland
Asfalten er jo lange hydrokarboner og de påvirkes ikke av syre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.