Hei!

Tenkte å høre hva den samlede ekspertisen foreslår om dette. Jeg plukker opp det oppregulerte tregulvet i kjelleren for å bytte ut trelektene som ligger på betong mot metall eller annen løsning. Når jeg først får opp gulvet, møter jeg asfalt/tjære på hele platen i det aktuelle rommet! De har støpt inn tre sviller (tror det er riktig navn?) For å få gulvet i vater (veldig slurvete støpt og enormt mye tjære så veldig ujevnt ellers). Tanken er å pigge opp de trykte svillene (som neppe har det bra etter over 50 år), men hva bør jeg gjøre med tjæren? Det har vært fukt tidligere, man kan se saltutslag på veggene i nederkant pluss at pussen har sluppet på noen steder. Antar det kommer av at fukten ikke har kunnet trenge gjennom platen på grunn av asfalten, så har den gått opp i veggene i stedet.

Jeg har drenert, så det er jo mye tørrere nå, men antar man bør få bort en del av tjæren uansett? Skal man avrette platen, så antar jeg man må få bort all tjæren??

Legger ved bilde. Et kjellerrom med et gammelt tregulv fjernet, avdekker en asfalt/tjærelagt betongflate. Verktøy og en blå plastsekk ligger ved veggen.

Takk på forhånd.

Mvh

Andreas

S
Tjære, asfalt på den måten er en diffusjonssperre mot fukt og skal finnes for at ikke overtregulvet skal råtne, så det er ikke noe galt i det. Tar du bort det og skal legge nytt gulv, må du legge en diffusjonssperre av en annen type i stedet. Det beste er varmasfalt, men det er ikke vanlig i villaer, det ryker godt og lukter vondt en god stund ved legging og er knapt mulig å gjøre selv.

S skutten11 skrev:
Tjære, asfalt på den måten er en diffusjonssperre mot fuktighet og skal finnes for å hindre at overgulvet råtner, så det er ikke noe feil i det, tar du bort det og skal legge nytt gulv så må du legge en annen type diffusjonssperre istedenfor. Det beste er varm asfalt, men det er ikke vanlig i villaer, det ryker bra og lukter ille en god stund ved legging og er knapt mulig å gjøre selv

Dette høres merkelig ut i mine ører, å ha tettsjikt på uisolert plate klassifiseres vel som en risikokonstruksjon? Men det er klart at man bør ventilere den eventuelle fukten som kommer opp, spesielt om man skal legge tregulv. Passivt ventilert kanskje er nok.

Skulle jeg legge klinker så måtte jeg avrette med avrettingsmasse, må jeg fjerne all tjære før det?

/Andreas

• Liker
MajaSjodahl
  • Laddar…
L
Hadde nøyaktig samme problem, (dog ikke med innstøpte syllar). Det finnes jo forskjellige løsninger avhengig av hva rommet skal brukes til og hvilket sluttresultat man forventer seg. Selv ble det "nivell varianten" da lot jeg den grovstøpte og nedklatte platen få være som den var. Men hvis du skal flytsparkle er jeg ytterst tvilsom om det er et bra underlag med kallasfalt, en oppbilning og isolering av platen og gjøre rett fra starten hadde jeg valgt om jeg skulle gjøre om jobben med høyere krav.

L Lenza skrev:
Hadde nøyaktig samme problem, (dog ikke med ingjutna syllar). Det finnes jo ulike løsninger avhengig av hva rommet skal brukes til og hvilket sluttresultat man forventer. Selv ble det "nivell varianten" da lot jeg den grovstøpte og nedkladdede platen få være som den var. Men om du skal flytesparkle er jeg ytterst tvilende om det er et bra underlag med kallasfalt, en oppbryting og isolering av platen og gjøre rett fra begynnelsen hadde jeg valgt om jeg skulle gjøre om jobben med høyere krav.

Med eller uten mekanisk ventilasjon under gulvet? Ble alt bra, ingen lukt ?

/Andreas

L
Jeg kjørte uten aktiv ventilasjon, syntes det holdt med sokler som er ventilerte. Ingen lukt å snakke om, det var vesentlig mer lukt før da det lå glassull som isolering. Tok bort all isolering det er en viss "tom" lyd som ulempe men heller det enn som det var. Det finnes sikkert flere forbedrende tiltak jeg skulle gjort hvis jeg begynte på nytt. Men det tar jeg ved neste anledning. Jeg syntes nivelleringssystemet var for dyrt så jeg gikk for en egen variant som er rimelig ok. Viser et bilde av justeringsskruen nedenfor. Egentlig er det en maskinfot med M8-gjenger (+ slagmutter i regel), den var ganske billig hvis man bestilte 500 stk. C/C400mm mellom alle "føttene", samt litt ekstra franske skruer her og der (i gamle borehull). Forbedrende tiltak:
-mer avstivning av reisverket mellom bjelkene, som fagverk
-noen type isoleringsplate som festes mellom bjelkene, (trinnlydsdempende)
-bruke gjengteip på skruene for tettere justering, (noe mindre lyd kan forekomme nå)

• Justeringsskrue med maskinfot og M8-gjenge, montert på en treoverflate, brukt for nivellering i et byggprosjekt.
  • Liker
Andenzz
  • Laddar…
Takk for det utførlige svaret! Jeg heller mot å "sjanse" med passivt ventilert. Tror det blir med type plattonmatte i bunnen og dra den opp over det tenkte gulvet, legge isolasjon på plattonmatten og så legge regler for å få orden på høyde- og nivåforskjeller. Deretter ventilere gjennom sokler, akkurat som du beskrev. Høres det fornuftig ut?

L
Platonmatte er velprøvd for dette formålet, så jeg tror ikke det er noen særegenheter. Men du bør først rengjøre platen ordentlig og slå bort ingjuttede bjelker og fylle igjen disse hulrommene med betong, A-bruk eller lignende. Noen med platonmatte i kjeller kan kanskje bidra med informasjon å tenke på?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.