23.557 lest ·
13 svar
24k lest
13 svar
Fire meter Elfa-system – holder veggen?
Hei!
Jeg har satt opp et Elfa-system på en 4-metersvegg (se bilde) og er litt bekymret for at hele konstruksjonen skal falle sammen. Det er en kronisk bekymring jeg har...
Uansett, veggen består av 13 mm gips, 12 mm kryssfiner/plywood, og så isolasjon. Det er 3 bærelekter på toppen med 9 skruer i hver, altså totalt 27 skruer. Var helt overbevist om at man måtte bruke plugg/ekspander for dette, men fikk råd om å bruke treskruer. Så det ble 5x55 mm. Skruene satt godt og vi klarte kunststykket å unngå alle stålstendere.
Men jeg er fortsatt bekymret. Bare Elfa-tingene veier sine kilo, og da har vi ikke begynt å fylle hyllene ennå.
Så, kan noen berolige meg? Kan jeg sove godt om nettene uten å bekymre meg for å våkne av et voldsomt brak?
Takk!
Jeg har satt opp et Elfa-system på en 4-metersvegg (se bilde) og er litt bekymret for at hele konstruksjonen skal falle sammen. Det er en kronisk bekymring jeg har...
Uansett, veggen består av 13 mm gips, 12 mm kryssfiner/plywood, og så isolasjon. Det er 3 bærelekter på toppen med 9 skruer i hver, altså totalt 27 skruer. Var helt overbevist om at man måtte bruke plugg/ekspander for dette, men fikk råd om å bruke treskruer. Så det ble 5x55 mm. Skruene satt godt og vi klarte kunststykket å unngå alle stålstendere.
Men jeg er fortsatt bekymret. Bare Elfa-tingene veier sine kilo, og da har vi ikke begynt å fylle hyllene ennå.
Så, kan noen berolige meg? Kan jeg sove godt om nettene uten å bekymre meg for å våkne av et voldsomt brak?
Takk!
Jeg tror deg.Mikael_L skrev:
Jeg har gips + 11mm OSB, du hadde jo 12mm plywood bak som er enda litt sterkere enn OSB.
(Gipsskiven gir ingen bidrag med denne innfestingen, det er treskruer i plywood som holder opp ditt ELFA-sett.)
5mm skrue drar bra, jeg forutsetter at du ikke har strammet disse for hardt slik at din plywood har begynt å slites i stykker.
En eneste sånn skrue holder ellers for svært mye.
(Gipsskiven gir ingen bidrag med denne innfestingen, det er treskruer i plywood som holder opp ditt ELFA-sett.)
5mm skrue drar bra, jeg forutsetter at du ikke har strammet disse for hardt slik at din plywood har begynt å slites i stykker.
En eneste sånn skrue holder ellers for svært mye.
Takk, bra svar. Høres ut som at jeg kan slappe av. En eventuell tabbe er at jeg forborret med liten borr (typ 2mm) bak den første bærlisten (før jeg forstod at det ikke trengtes). Der var det faktisk en skrue som ikke helt ville dra fast. Men et ødelagt feste av 27 gjør vel ikke noen forskjell...
Takk igjen!
Takk igjen!
7.3 ton....bør være nok. 
Det er nyproduksjon, så nøyaktig hvordan innfestingen for stenderne ser ut vet jeg ikke. Informasjonen jeg fikk fra byggherren var:
13 mm gips
12 mm kryssfiner (plywood)
45 mm stålstendere med isolasjon mellom
10 mm luftspalte
Betong
Gjetter at stenderne er montert i betongen, med 10mm avstandsstykker. Men jeg har jo egentlig ingen anelse.
Det er nyproduksjon, så nøyaktig hvordan innfestingen for stenderne ser ut vet jeg ikke. Informasjonen jeg fikk fra byggherren var:
13 mm gips
12 mm kryssfiner (plywood)
45 mm stålstendere med isolasjon mellom
10 mm luftspalte
Betong
Gjetter at stenderne er montert i betongen, med 10mm avstandsstykker. Men jeg har jo egentlig ingen anelse.
Sist redigert:
Om veggen er bygget med luftspalte for å dempe lyd fra naboen tror jeg ikke at stålreglene er festet i betongveggen.framis skrev:7,3 ton...bør være nok.
Det er nyproduksjon, så akkurat hvordan innfestingen for reglene ser ut vet jeg ikke. Informasjonen jeg fikk fra byggherren var:
13 mm gips
12 mm kryssfinér (plywood)
45 mm stålregler med isolasjon mellom
10 mm luftspalte
Betong
Gjetter at reglene er montert i betongen, med 10mm distanser. Men jeg har jo egentlig ingen anelse.
Klikk her for å svare