Y
Kjøpte en musbånd-skinne og har eksperimentert litt. Enten har jeg ikke forstått hvordan det er ment å installere, eller så stemmer ikke huset mitt med deres tanke.
-Jeg tror jeg kan ha funnet en nødløsning for å lykkes med å montere disse.

Men så funderte jeg litt... Holder det ikke med et fint nett i stedet...

Hvis musene løper mot huset, ville de virkelig bruke så mye energi på å gnage hull i aluminiumsnettet? I stedet for å løpe videre og lete til han blir lei og tusler seg til naboen i stedet...

det ville være betydelig enklere å montere...

et alunett tror jeg nesten funker som tanntråd for dem dessverre.
Lukter det interessant eller de vil inn så lager de seg et hull

Y
Noen som vet hvordan jeg skal montere musbåndene?

Som nødløsning vurderer jeg å kile den opp mellom vindsperren og panelet, og ta montasjeskrue og klemme fast "taggene" jevnt med de bordene.. burde gå, men det er jo ikke meningen å gjøre så...

musband.jpg

Y
for jeg kan jo ikke rive hele huset for å kunne montere etter nyproduksjon eksemplet...
isola_hiirilista_article_image.jpg

• Liker
Peter Lindqvist1
  • Laddar…
Y
ville det ikke vært enklere å bare dra et langt manghullet spikbånd og skru det fast under de innerste panelbordene? eller ville det gitt huset for lite luft?

spikbandvinkeljrn.jpg

Et eller annet sted har jeg lest at 5 mm er den minste plassen en mus trenger for å komme seg forbi. Nå vet jeg jo ikke hvor store hullene på det der spikbåndet var men...
I mitt eget tilfelle er det fullstendig meningsløst å montere noe musebånd under min nye fine panel, dette fordi det er rene atuostradan opp fra krypgrunnen der de stort sett kan ta seg opp hvor som helst de vil. Mine fine giljotiner jobber for fullt fra høst til vår. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Ovrigt/Musfallor-2-st/

(Kattkræket ligger derimot i ro og venter på at matskålen skal bli fylt)

5 mm tror jeg gjelder små mus. Normalstore husmus stoppes nok av spikerbåndet som jeg synes virker å være en vettig idé. Tror til og med jeg skal prøve det selv om jeg hører mus i fremtiden - har nettopp vært og tettet på loftet.

• Liker
raggboda
  • Laddar…
Nå har jeg sjekket opp hele greia, "vanlige" mus kommer seg forbi på 6-7 mm og en rotte klarer seg med 20 mm. Smidige små dyr det der.

Y
jeg laget et provisorisk eksempel på hvordan jeg vurderte å alternativt montere musebåndene...

Nå er både vegg-delen og skinnen ganske skjeve.. og vindtettingen som synes er jo ikke den samme som en tykk og stiv som er nederst som vindbeskyttelse.

Vindbeskyttelsen ligger presset mellom veggens indre og panelet... stikker jeg mellom musebåndet så sitter den litt halvhjertet av seg selv...

Tar jeg da montasjeskrue og klyper litt her og der på panelet, så bør den sitte der, noenlunde... en stund..

Men musen er kanskje så plagsom at den klarer å trykke bort de taggene som egentlig skal ligge i spenn men som i dette tilfellet bare akkurat dekker åpningen..

musbandide.jpg

• Liker
da_leader
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.