10.168 lest ·
48 svar
10k lest
48 svar
Finnes det plugg eller må jeg fylle hullene?
Det høres ut som at det ikke finnes noen enkel løsning på dette uten at jeg må fylle igjen hullet og bore nye.
Da kommer følgende spørsmål, hva skal jeg bruke, huggan sa husfix, kan man kjøpe det i tube? Skulle trenge en slags sprøyte for å kunne fylle ut hullet helt. Og fungerer det også til kjellere?
Selvsagt kan man kjøpe en sekk betong og blande selv, men det blir veldig vanskelig å få full dekning inne i steinen.
Da kommer følgende spørsmål, hva skal jeg bruke, huggan sa husfix, kan man kjøpe det i tube? Skulle trenge en slags sprøyte for å kunne fylle ut hullet helt. Og fungerer det også til kjellere?
Selvsagt kan man kjøpe en sekk betong og blande selv, men det blir veldig vanskelig å få full dekning inne i steinen.
Jo, så har jeg fylt øvrige hull i kjelleren men det kom til min kunnskap at sparkel i kjeller var ikke bra, det puster ikke. I stedet skal man bruke fix som man kjøper i pose. Så spørsmålet er vel egentlig om dette finnes å kjøpe på sprøyte? Eller hvordan man skal gjøre for å få det inn i veggen på en god måte.Andy78 skrev:
Kan legge til at det Beckers grov sparkel som jeg har brukt har krympet ganske mye så man har måttet sparkle 3-4 ganger før det har blitt bra. Man kan da spørre seg hvor bra det virkelig blir på innsiden. Det beste er nok å sette noe som ikke krymper nevneverdig.
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 innlegg
sparkel fungerer som sagt ikke bra som fyllmateriale da det synker og sprekker. Det gjør ikke sånn der fix eller gips som man blander fra pose. Finnes i små forbrukerpakker også, combifiller, gipssparkel og alt hva de nå heter.
Du trenger ikke fylle hele hullet helt i bunnen, viktigst er jo at du får igjen hullet og få det jevnt (om det nå er viktig? )
Du trenger ikke fylle hele hullet helt i bunnen, viktigst er jo at du får igjen hullet og få det jevnt (om det nå er viktig? )
Jo, men jeg ville nok likevel sprøyte det inn med en form for sprøyte, så jeg vet at det blir fylt inni veggen. Jeg kommer jo til å bore nye hull senere, og da vil jeg ikke risikere at det sprekker fordi man ikke har fylt tilstrekkelig.
Fishers sement på tube ville nok passe i dette tilfellet, har ikke prøvd selv men det høres bra ut.
https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/cement-express-p18165
https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/cement-express-p18165
Nja, hadde jeg kunnet bruke samme hull hadde det vært utmerket men nå kan jeg ikke det så da må de gamle fylles igjen. Det nye hullet kan muligens plasseres noen cm i en eller annen retning men ellers må det være ganske nær der hullene allerede finnes dessverre. Dette gjør det viktig at fyllingen som legges i blir ett med eksisterende betongblokk og at det er minst like hardt.Andy78 skrev:
Det der virker virkelig nice men er det okay å bruke polymer i kjeller? Dessverre tror jeg svaret er neiPeter2400 skrev:
Ellers hadde det vært fint med akkurat en slik tube, kanskje som man kunne fylle selv men det ser ikke ut til å finnes. Å bruke en sprøyte som man ellers bruker til mat tror jeg blir mest kladd?
Trolig ikke, har dog jo allerede sparklet en del hull og også rundt 2 vinduer med sparkel før jeg lærte at man kun skulle bruke fix.
Det hadde vært fint om jeg fant en løsning der man kunne sprøyte inn riktig type fyll som er så likt det som allerede sitter der som mulig inkl. holdbarhet og pusteevne.
Som sagt hadde jeg trolig kunnet kjøpe en sprøyte for mat av grovere type og så lagt fix/husfix i denne, men håpet var at det finnes bedre/smidigere alternativer.
Det hadde vært fint om jeg fant en løsning der man kunne sprøyte inn riktig type fyll som er så likt det som allerede sitter der som mulig inkl. holdbarhet og pusteevne.
Som sagt hadde jeg trolig kunnet kjøpe en sprøyte for mat av grovere type og så lagt fix/husfix i denne, men håpet var at det finnes bedre/smidigere alternativer.
Denne produktet da, ser jo til og med ut som dine hyllekonsoller,
https://m.youtube.com/watch?v=vIBRsM8Sdec
https://m.youtube.com/watch?v=vIBRsM8Sdec
Det der ser virkelig praktisk ut, man lurer så klart på hvor holdbart det virkelig blir. De ser ut til ikke å forbore, så man må anta at det er mykt nok til bare å skru inn skruen, men da er også spørsmålet hvor bra det blir hvis man vil skru litt hardere for at konsollen skal sitte inntil veggen.Peter2400 skrev:
Koster visstnok rundt 200 kr, så billig er det ikke, litt usikker på hvor mange hull det virkelig rekker til.
Skal man uansett ha skrue der, så lærer det uansett ikke å puste, så på den måten burde det ikke spille noen rolle om det puster eller ikke. Skal man derimot tette igjen hullene og bore nye på en litt annen posisjon, så er det trolig unødvendig dyrt.
Ellers kan man jo kjøpe typ en slik som denne:

50 kr der og så pluss noen typ av husfix.