10.168 lest ·
48 svar
10k lest
48 svar
Finnes det plugg eller må jeg fylle hullene?
Henger ikke helt med, de borer hull i hullsteinen, slår inn plugg som er beregnet for tre? På det bruker de ikke skruer, men spiker fast karmene? Eller mener du at de har slått inn tre i hullet og deretter spikret fast karmen i dette treverket som på en eller annen måte fungerer som plugg?thomas33 skrev:
Om det er sånn at jeg bestemmer meg for å bruke sprits og en eller annen type sement (lik den som allerede finnes der). Hva skal jeg da velge? Forslag på modell og merke? Det er viktig at det forener seg med øvrig miljø, dvs. binder seg til hullsteinen og pussen slik at det ikke sprekker senere når man borer tilstøtende hull.
Det er et ekstra pluss om posen allerede er ferdig blandet, altså det er bare å tilsette vann uten å laborere med sand.
Det er et ekstra pluss om posen allerede er ferdig blandet, altså det er bare å tilsette vann uten å laborere med sand.
Jo, jeg har sett den konstruksjonen før og den virker som den holder bra som du sier. Jeg mistenker at jeg kommer til å sparkle mer i kjelleren fremover, og da er det bra å ha en gitt teknikk for det istedenfor spesialløsninger. Så jeg tenkte om jeg finner en bra løsning her for å fylle igjen hullene holdbart og bra med bevart pusting, så kunne jeg bruke dette senere også ved andre reparasjoner, kanskje trapp eller andre hull i veggene.thomas33 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 145 innlegg
Det er absolutt ikke noe problem å sette inn husfix eller lignende i slike hull. Bare sørg for at det er rengjort ordentlig først; trykkluft om du har, ellers stikk inn et sugerør og blås ordentlig, men sørg for å lukke øynene hvis du gjør det sistnevnte så du ikke får noe i øynene!
Ta deretter en sprayflaske eller lignende og spray inn i hullet (med stråle, ikke dusj) til vannet som kommer ut er helt klart; dette forvanner også passe så ikke husfixen tørker ut for mye.
Så er det bare å blande til husfix til konsistensen er omtrent som fuktig blomsterjord. Ta en mindre sparkel med fix og hold opp foran hullet, og deretter en pinne eller baksiden av et bor eller noe annet på ca. 8 mm og stikk inn. Fortsett deretter å stikke inn mer fix og trykk til så du kjenner at det tar imot. Blir fixet presset ut rundt pinnen er pinnen for liten eller fixen for løs.
Når kanskje 20 mm gjenstår av hullet kan du ta sparkelen og fylle igjen og jevne til det siste; trykk også til med sparkelen så det er komprimert ordentlig.
Så vil du kunne både bore og plugge på samme sted, og det holder trolig enda bedre enn om du satte pluggen direkte i veggen...
Ta deretter en sprayflaske eller lignende og spray inn i hullet (med stråle, ikke dusj) til vannet som kommer ut er helt klart; dette forvanner også passe så ikke husfixen tørker ut for mye.
Så er det bare å blande til husfix til konsistensen er omtrent som fuktig blomsterjord. Ta en mindre sparkel med fix og hold opp foran hullet, og deretter en pinne eller baksiden av et bor eller noe annet på ca. 8 mm og stikk inn. Fortsett deretter å stikke inn mer fix og trykk til så du kjenner at det tar imot. Blir fixet presset ut rundt pinnen er pinnen for liten eller fixen for løs.
Når kanskje 20 mm gjenstår av hullet kan du ta sparkelen og fylle igjen og jevne til det siste; trykk også til med sparkelen så det er komprimert ordentlig.
Så vil du kunne både bore og plugge på samme sted, og det holder trolig enda bedre enn om du satte pluggen direkte i veggen...
Perfekt beskrivelse! Takk, dette går jeg for. Det kommer til å ta litt tid, men tid har jeg så det er bare bra å få det ordentlig fra starten.ensamresande skrev:Det er absolutt ingen problem å fylle inn husfix eller lignende i slike hull. Sørg bare for at det er rengjort ordentlig først; trykkluft om du har, ellers stikk inn et sugerør og blås ordentlig, men sørg for å lukke øynene hvis du gjør det siste så du ikke får noe i øynene!
Ta deretter en blomstersprøyte eller lignende og sprøyt inn i hullet (med stråle, ikke dusj) til vannet som kommer ut er helt klart; dette forbredvanner også passe så ikke husfixen tørker ut for mye.
Så er det bare å blande til husfix til konsistensen av fuktig blomsterjord omtrent. Ta en mindre sparkel med fix og hold opp foran hullet, og deretter en pinne eller baksiden av en drill eller noe annet på ca 8 mm og dytt inn. Fortsett deretter å fylle inn mer fix og trykk til så du kjenner at det tar imot. Hvis fix spruter ut rundt pinnen er pinnen for liten eller fixen for løs.
Så vil du kunne både bore og plugge på samme sted og det holder trolig enda bedre enn om du satte pluggen direkte i veggen...
Er det noe spesielt man bør tenke på med husfix? spesielt merke? spesiell blanding? Så at Byggmax hadde, men det sto deres eget merke på det?
Andre ganger når jeg har prøvd å fylle betonghull med sparkel (Beckers) så har det ikke villet feste seg skikkelig, men heller fulgt med ut. Trolig er overflaten veldig porøs og etterlater seg sand lett som gjør at sparkelen ikke helt får feste. Men det hjelper kanskje om jeg bruker en støvsuger eller blåser rent hullet.
Sist redigert:
Medlem
· Västra Götaland
· 145 innlegg
Om merke: det er sikkert ikke noe feil med Byggmax husfix. Ellers selges Cascos variant på for eksempel Bauhaus (og trolig Hornbach etc. med).
Om blanding: gjør den som sagt ikke for løs, da blir det vanskelig å få inn og komprimere ordentlig i hullene. Som fuktig blomsterjord omtrent.
Om det har fulgt med ut tidligere så har hullet trolig ikke vært helt rent så det ikke har festet. Det er vanskelig å støvsuge inne i et hull men å blåse med et sugerør eller lignende pleier å gå bra. Ikke glem å sprute ordentlig med vann i hullet med (til det som renner ut er helt klart), det er viktig for at fixen skal feste ordentlig og ikke tørke ut for fort.
Om blanding: gjør den som sagt ikke for løs, da blir det vanskelig å få inn og komprimere ordentlig i hullene. Som fuktig blomsterjord omtrent.
Om det har fulgt med ut tidligere så har hullet trolig ikke vært helt rent så det ikke har festet. Det er vanskelig å støvsuge inne i et hull men å blåse med et sugerør eller lignende pleier å gå bra. Ikke glem å sprute ordentlig med vann i hullet med (til det som renner ut er helt klart), det er viktig for at fixen skal feste ordentlig og ikke tørke ut for fort.
Okay, men om jeg sprøyter vann inne i veggen til vannet renner ut, så kan det jo stå hvor mye vann som helst der inne, det er hull stone. Burde vel holde med at man fukter godt.ensamresande skrev:Om merke: det er sikkert ikke noe galt med Byggmax husfix. Ellers selges Cascos variant på for eksempel Bauhaus (og trolig Hornbach osv. med).
Om det har fulgt med ut tidligere så har hullet trolig ikke vært helt rent så det ikke har festet. Det er vanskelig å støvsuge inne i et hull men å blåse med et sugerør eller lignende pleier å gå bra. Glem ikke å sprøyte ordentlig med vann i hullet også (til det som renner ut er helt klart), det er viktig for å få fixen til å feste ordentlig og ikke tørke ut for fort.
Kan man være sikker på at husfix virkelig puster og at det har samme funksjon som betong(hullstein)\puss?
Jeg forstår ikke din bekymring for at det skal bli for tett?
Du skal bare fylle noen knappe centimeters overflate på et par steder og ikke kle hele veggen med noe. Derfor er det aldri noen problemer, hva du enn bruker.
Du skal bare fylle noen knappe centimeters overflate på et par steder og ikke kle hele veggen med noe. Derfor er det aldri noen problemer, hva du enn bruker.
Medlem
· Västra Götaland
· 145 innlegg
Ved en ny titt på bildene dine; det ser ut som veggen din er av hullstein og ikke massiv lettbetong/leca, da kan du glemme det jeg skrev om å trykke inn husfix eller lignende. 
Fischer har et produkt som heter Fill & Fix, også kalt flytende plugg, med en hylse du stikker inn i hullet og deretter en sprøyte med en slags ekspanderende epoxy. Ikke billig (ca 200 kr så vidt jeg husker) men fungerer veldig bra. Finnes på Bauhaus (og trolig også Hornbach).
Fischer har et produkt som heter Fill & Fix, også kalt flytende plugg, med en hylse du stikker inn i hullet og deretter en sprøyte med en slags ekspanderende epoxy. Ikke billig (ca 200 kr så vidt jeg husker) men fungerer veldig bra. Finnes på Bauhaus (og trolig også Hornbach).
Det er ingen problemer å fylle 4 små hull med noe guffe som ikke puster, problemet er når man fyller litt her og litt der i kjelleren. Jeg har allerede fylt en del hull med vanlig sparkel, samt jevnet til rundt 2 vinduer, og dette ble gjort før jeg fikk vite at man ikke skal bruke sparkel i kjelleren. Så mitt håp nå er å finne en holdbar måte å sparkle i kjelleren fremover, og selv om det er små områder, så er det en risiko for at det til slutt kan ha en negativ effekt.thomas33 skrev:
Det stemmer bra, det er noen form for hullstein, kanskje lettbetong som du sier. Det skal dog ikke være radon for det har vi målt.ensamresande skrev:Ved en ny titt på bildene dine; det ser ut som veggen din er av hullstein og ikke massiv lettbetong/leca, da kan du glemme hva jeg skrev om å trykke inn husfix eller lignende.
Fischer har et produkt som heter Fill & Fix, også kalt flytende plugg, med en hylse du stikker inn i hullet og deretter en sprøyte med en slags ekspanderende epoxy. Ikke billig (ca 200 kr vil jeg huske) men fungerer veldig bra. Finnes på Bauhaus (og sannsynligvis også Hornbach).
Hvorfor skulle jeg ikke kunne bruke husfix her? Min tanke fra begynnelsen var å bruke en form for sprøyte for å fylle opp inne i steinen (hullene) og derfra jobbe meg utover til man kan sparkle på utsiden. Altså noe liknende som du foreslo, hvorfor kan man ikke gjøre dette?
Fischer Fill & Fix har jeg blitt tipset om tidligere og det virker å være et bra produkt men jeg skulle veldig gjerne ville finne en holdbar løsning i lengden. Altså om jeg trenger å sparkle mer i fremtiden så kjører jeg på det samme.
Om man skulle bytte ut husfixet med ekte betong/muremørtel, ville det hjelpe?
Medlem
· Västra Götaland
· 145 innlegg
Problemet er ikke fiksingen, men snarere hulrommet du trenger å fylle ut. Har du noen oppfatning om hvor store hullene i steinene er? Altså dreier det seg om hullete lecablokker (få store hull), eller mer hulletegl (mange små hull)?
Jeg får inntrykk av at det er få større hull når jeg borer. Jeg kjenner når jeg kommer gjennom pussarbeidet og første delen av hulstenen, så drar jeg en ganske bra bit inn til neste vegg.ensamresande skrev:
Men hvis man bruker en dyse slik at man kommer inn et stykke og så presser inn så mye masse man kan der, så bør det fylle opp bra. Og selv om det ikke fyller helt ned til bunnen, så bør det likevel kunne gi et godt feste som holder når det så tørker.
Ankermørtel?
Du vil dog aldri kunne få ut skruen igjen, med mindre du river ned veggen rundt.
Kanskje går det an å presse inn en tett plugg, la det halvhære, og deretter skru i skruen. Da burde du kunne skru ut skruen ved behov senere. Hvis du er heldig, kanskje det ikke strammer pluggen så fryktelig hardt heller, så du kan kanskje skru inn og ut som du vil, selv om du lar det hærde helt først...
Du vil dog aldri kunne få ut skruen igjen, med mindre du river ned veggen rundt.
Kanskje går det an å presse inn en tett plugg, la det halvhære, og deretter skru i skruen. Da burde du kunne skru ut skruen ved behov senere. Hvis du er heldig, kanskje det ikke strammer pluggen så fryktelig hardt heller, så du kan kanskje skru inn og ut som du vil, selv om du lar det hærde helt først...