10.168 lest ·
48 svar
10k lest
48 svar
Finnes det plugg eller må jeg fylle hullene?
Side 1 av 4
Hei,
Jeg har bestemt meg for å bytte ut konsollen for en senterhøyttaler i kjelleren. Veggen ser ut til å være en type hulstein, og hullene etter den eksisterende konsollen er dessverre ganske store.

Her kan man se skruen som den nye konsollen krever

Her kan vi se en sammenligning med hva som tidligere konsoll brukte (venstre) og hva den nye (høyre) krever.

Her kan man også se selve festet for konsollen.

Dette er instruksjonen til 1 stk konsoll. Den kommer altså med 2 skruer, men jeg skal kun bruke 1 og da i stedet bruke 4 konsoller. Vi kan også se at borehullet skal være 6 mm, og det som er der i dag er dessverre mye større (jeg gjetter på 11-12).

Jeg forsøkte her å konstruere en egen plugg ved å slå inn konsollens medfølgende plugg i en litt tykkere. Pluggen går inn, og hvis man skrur inn skruen litt, kan man få et feste som ser ut til å holde ganske godt dragkraft rett ut, men dessverre blir det en del fjæring i skruen opp og ned, noe som ikke er bra for festet.
Jeg gjetter på at hullet i veggen er kanskje 11-12 mm.
Nå lurer jeg på om det kan finnes en enkel løsning på dette? Noen form for skrue eller plugg som kan passe?
Eller må jeg kjøpe fix som jeg sprøyter inn i veggen og deretter bore nye hull? Blir det holdbart uten at det sprekker når man borer i nærheten?
Jeg har bestemt meg for å bytte ut konsollen for en senterhøyttaler i kjelleren. Veggen ser ut til å være en type hulstein, og hullene etter den eksisterende konsollen er dessverre ganske store.

Her kan man se skruen som den nye konsollen krever

Her kan vi se en sammenligning med hva som tidligere konsoll brukte (venstre) og hva den nye (høyre) krever.

Her kan man også se selve festet for konsollen.

Dette er instruksjonen til 1 stk konsoll. Den kommer altså med 2 skruer, men jeg skal kun bruke 1 og da i stedet bruke 4 konsoller. Vi kan også se at borehullet skal være 6 mm, og det som er der i dag er dessverre mye større (jeg gjetter på 11-12).

Jeg forsøkte her å konstruere en egen plugg ved å slå inn konsollens medfølgende plugg i en litt tykkere. Pluggen går inn, og hvis man skrur inn skruen litt, kan man få et feste som ser ut til å holde ganske godt dragkraft rett ut, men dessverre blir det en del fjæring i skruen opp og ned, noe som ikke er bra for festet.
Jeg gjetter på at hullet i veggen er kanskje 11-12 mm.
Nå lurer jeg på om det kan finnes en enkel løsning på dette? Noen form for skrue eller plugg som kan passe?
Eller må jeg kjøpe fix som jeg sprøyter inn i veggen og deretter bore nye hull? Blir det holdbart uten at det sprekker når man borer i nærheten?
Sist redigert:
Hva er dimensjonen på skruen rundt 4,5?
Sparkle igjen hullet og bor et nytt ved siden av om mulig. Det pleier å bli bra resultat om man bruker en 1mm mindre borr enn hva som anbefales, til 6mm pleier jeg å bruke 5,5 samt 7mm om det skal være 8mm. Så banker man i pluggen, da pleier det å sitte bra.
Sparkle igjen hullet og bor et nytt ved siden av om mulig. Det pleier å bli bra resultat om man bruker en 1mm mindre borr enn hva som anbefales, til 6mm pleier jeg å bruke 5,5 samt 7mm om det skal være 8mm. Så banker man i pluggen, da pleier det å sitte bra.
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 12 306 innlegg
Hvorfor ikke bruke en 12 mm plugg?
Å bruke bare en skrue til hver konsoll virker litt ustødig.
Å bruke bare en skrue til hver konsoll virker litt ustødig.
Jeg gjetter på 5 mm siden det er det samme som den største skruen i IKEA-skruesettet.Andy78 skrev:
Såvidt jeg forstår bør man ikke bruke vanlig sparkel i kjelleren, men heller fix som man blander til. Det blir imidlertid vanskelig å få inn i hullet. Hadde man kunnet sprøyte inn fixen, kunne man fylt det bra, for eksempel hvis man hadde fixen i en sånn sprøyte som man ellers har for eksempel tetningsmasse i.
Jeg forstår imidlertid ikke hvorfor jeg skulle velge en mindre skrue? Hvis man fyller hullet riktig, burde vel ikke det spille noen rolle?
Problemet er at en 12 mm plugg krever en tykkere skrue, i tykkelse med den jeg har hatt fra før. Så tykk skrue kan man dessverre ikke sette i konsollen. Jeg vet ikke om det finnes plugger som er 12 mm men hvor man kan sette mindre skrue, f.eks. 6 mm. Risikoen med en slik plugg kanskje blir at det svikter ganske mye?Thomas_Blekinge skrev:
Jeg har lignende konsoll i andre etasje satt i gipsvegg med mollyskrue. Riktignok er den konsollen fra Biltema og klart billigere kvalitet, men en skrue fungerer utmerket der, og den holder samme tyngde som denne kommer til å gjøre i kjelleren. Å sette 2 skruer så nær hverandre i betong føles farlig, sprekkerisikoen er ganske overhengende kan jeg tenke meg.
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 innlegg
Er det noen myk stein så ville jeg kjøpt lengre plugg i stedet. Finnes jo plugg med skrue, type spikerplugg, som er beregnet for myke materialer. Bedre å få inn skruen langt så den har mye å hvile på enn å bruke større og kortere plugg.
Hva jeg forstår så er det hullstein, noe som i seg selv også gjør det litt komplisert å få til, så hvis man kunne stikke inn en sprøyte og fylle opp alt og så bore nye mindre hull, så hadde det vært fint, men riktig så lett er det kanskje ikke?Stefan1972 skrev:
Spikplugg kan høres rimelig ut hvis de nå er litt lengre, men problemet gjenstår at hullene er så store at det blir vanskelig å finne skrue som passer både plugg og konsoll.
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 innlegg
typ: http://www.bauhaus.se/spikplugg-11.html
noter at til tross for navnet er det en skrue som kan demonteres. Forslagsvis dekker du til de gamle hullene og borer nye på et annet sted, og bruk bare bor med hardmetallskjær da, ikke slagbor. Da kan man få relativt pene hull uten at de blir for store.
noter at til tross for navnet er det en skrue som kan demonteres. Forslagsvis dekker du til de gamle hullene og borer nye på et annet sted, og bruk bare bor med hardmetallskjær da, ikke slagbor. Da kan man få relativt pene hull uten at de blir for store.
Sist redigert:
Hmm hvorfor kalles det spikplugg? Jeg ser jo at det er lengre og ser også ut til å ha mindre materiale, er det dette som er forskjellen?Stefan1972 skrev:
Ja, det var litt problemer å bore disse hullene, for det første så vandret gjerne boret et eller annet sted og dessuten så ble hullet ganske mye større enn hva boret egentlig er. Så det du sier er at jeg skal kjøpe vanlig bor som ikke er laget for hammer og som isteden har hardmetallskjær? Kan du lenke noe eksempel? Kjører man en slik i vanlig boremaskin eller går det bra i en borhammer der man slår av hammeren?
Medlem
· Blekinge
· 12 306 innlegg
I pluggforbindelse er det ikke pluggens "opp- og ned"-stabilitet som bærer lasten. I stedet strammer man skruen ordentlig slik at konsollen bærer lasten gjennom friksjon mot veggen. Derfor er utdragsholdfastheten viktigere enn hvordan en skrue vingler i pluggen.
Problemet her er at hullet oppfattes som noe større ytterst. Dessuten har jeg ingen plugg som passer hullet (12-13 mm) men som samtidig passer en 6 mm skrue (finnes det?) så derfor prøvde jeg å konstruere en egen med plugg i plugg. Problemet der ble at pluggen ble tykk på midten noe som gjorde at skruen satte seg bra for uttrekk (gikk ikke å trekke ut) men den beveget seg en del opp og ned.Thomas_Blekinge skrev:
Hadde man kunnet få tak i en plugg som fyller hullet men som samtidig fungerer med skruen så hadde det sikkert gått å gjenbruke hullene. Dette hadde vært den klart smidigste løsningen men jeg kjenner ikke til om dette finnes?
Det er relativt viktig for konsollen at den sitter tett inntil veggen, dessverre så opplevde jeg at den ganske lett gikk å rikke opp og ned når jeg prøvde den hjemmesnekrede pluggen.
En så stor skrue som du har brukt tidligere går jo ikke inn i det nye konsolens hull, og du må ha en 6mm plugg, derfor bør du bore et nytt hull, det der holder om du bruker riktig plugg. Men å trykke inn en mindre plugg i det gamle hullet blir ikke noe bra.snowjim skrev:Jeg gjetter på 5 mm siden det er det samme som den største skruen i IKEA skruesett.
Så vidt jeg forstår, skal man ikke bruke vanlig sparkel i kjeller, men heller fix som man blander til, det slitsomme blir dog å få det inn i hullet. Hadde man kunnet sprøyte inn fixen, kunne man ha fylt det bra, f.eks. om man hadde hatt fixet i en slik sprøyte som man ellers har f.eks. tetningsfug i.
Jeg forstår dog ikke hvorfor jeg skulle velge en mindre skrue? Hvis man fyller hullet korrekt, burde det vel ikke spille noen rolle?