Jeg skal mure opp en platå (lecablokk) der jeg setter en innmuringsovn (supra 583N) på for å deretter fortsette å mure rundt om (lecablokk).
Så tenkte jeg å ha en teglbjelke over åpningen.

Det jeg lurer på er om armeringen gjør at teglet kan sprekke når det blir varmt.
Finnes det teglbjelker med isolert armering?

Og tar jeg en jernbjelke så blir problemet det samme da jeg tenkte å pussle alt med kalkmørtel.

Milkshaken
Lurer litt på hvorfor du skal ha isolert teglbjelke for??? Om alt annet er murt i lecablokk så isolerer det mer enn nok.... Men jeg synes det høres varmeteknisk svakt ut med lecastein... Tåler det varmen fra en peis ???? Er veldig usikker på det faktisk... Jeg hadde murt med ildfast tegl et godt stykke opp..... Utvendig hadde jeg brukt massiv tegl.... Og selvfølgelig en armeringsstøpt teglbjelke over åpningen.

Hva er forskjellen på ildfast tegl og massiv?

Har tenkt om, og det blir nok bedre å mure med tegl rundt selve ovnen og teglbjelke.
Grunnen til at jeg vil bruke leca er fordi det er lett siden jeg skal mure helt opp til taket.

Grunnen til at jeg vil ha isolert armering i teglbjelken er fordi jeg tror at armeringen beveger seg når den blir varm.
Noe som igjen kan skape sprekker i pussen.

Milkshaken
Ildfast er mer massivt enn massivt. og brent under høyere temperaturer..... Massivt er vanlig teglesammensetting, men uten hull.....

En armert bjelke er det minimal risiko for sprekkdannelse... Hvis du er usikker, så hør med en murer om det finnes i ildfast tegl også...
Glem ikke å bruke ildfast mørtel også....

Armering utvider seg som regel like mye som teglet og mørtelen gjør ved temperaturendringer, så sett utgjør armeringen ingen skade.
Men det som får de fleste teglbjelker til å sprekke er at armeringen begynner å ruste, fukt kommer inn og når armeringen ruster så utvider den seg og sprekker bjelken. Det du skal lete etter da er en bjelke med galvanisert armering. Ops dette kanskje var innendørs?

K
Milkshaken skrev:
Lurer litt på hvorfor du skal ha isolert teglbjelke for??? Hvis alt annet er murt i lecablokker så isolerer det mer enn nok.... Men jeg synes det høres varmeteknisk svakt ut med lecastein... Tåler det varmen fra en peis ???? Er veldig usikker på det faktisk... Jeg hadde murt med ildfast tegl et godt stykke opp..... Utvendig hadde jeg brukt massiv tegl.... Og selvfølgelig en armert murt teglbjelke over åpningen.
Klart at lecan tåler varmen. Lecan tåler ca 1300 grader. Ildfast tegl murt med ildfast mørtel har man bare i selve ildstedet.

Takk for svarene. Har nå murt opp platåen (40cm) med Lecablock hvor ovnen skal stå. Min tanke var å gjøre resten med ytong. Men jeg er litt usikker, kanskje skal jeg mure rundt ovnen med solid tegl for å få en varm vegg og dermed mer varme. Isåfall kan man senere fortsette med ytong opp til taket (skal sette mikrolitttavle mot innertaket).

Videre så vet jeg ikke om jeg skal støpe en bjelke eller om jeg skal kjøpe flattstål og mure på.

Hvordan ville dere gjort det og ja, det er innendørs.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.