R roli skrev:
Det kan være mer som skiller mellom skruer. For eksempel materiale, hardhet/mykhet, herdet/ikke herdet, overflatebehandling mm. Med dette vil jeg si at det er vanskelig å sammenligne skruer direkte bare på for eksempel diameteren. Mange av disse opplysningene er dessuten vanskelig å finne for hver enkelt skrue, alt vises ikke på en kartong.
Du har rett i saken, men i akkurat dette tilfellet er begge skruene fra VSB i herdet stål AISI C-1022. Det som skiller dem er overflatebelegget, Zincotech Au eller Zincotech Ag, begge i korrosivitetsklasse C4.

Se der, en masse informasjon om både kvalitet, overflatebehandling og korrosivitetsklasse. Men VSB har orden på sine greier/produkter.

Tenkte å feste mine takbjelker på bærbjelken til altantaket med disse vinkeljernene. Vil de sitte som fjell med ankerskrue, eller er det bedre å velge en lengre skrue gjennom vinkeljernet nedover i bærbjelken (den er 180 mm høy, så det er plass til en lang skrue)?

Takbjelkene er 42 mm tykke, så 40 mm ankerskrue blir nok optimalt da.

Det jeg vil være sikker på er at vinden ikke tar tak i taket under en storm og løfter det.

• Vinkeljern i metall med hull; målt til 83 mm, 62 mm, og 40 mm. Passer for kryssforbindelser i mindre trekonstruksjoner.
Bedre med flere skruer enn noen lange

Protte

prototypen prototypen skrev:
Bedre med flere skruer enn noen lange

Protte
Jeg tenkte å fylle jernet. Dvs 10 skruer per vinkeljern.

Noen som vet hvor mange kg trekkraft oppover som takbjelken tåler med 10 ankreskrue i vinkler på begge sider av bjelken?

• Liker
S.lips
  • Laddar…
Ellers må du bruke gaffelanker, da får du i flere skruer

V Villa1949 skrev:
Jeg tenkte å fylle jernet. Det vil si 10 skruer per vinkeljern.

Noen som vet hvor mange kg trekkraft oppover som takbjelken tåler med 10 ankerskruer i vinkler på begge sider av bjelken?
Det vil holde mer enn tilstrekkelig. Mange nøyer seg med noen spiker i skrå.
Forskyv vinkelen på motsatt side for å unngå skruvkollisjon alternativt reduser antall skruer i takbjelken slik at de havner i sikksakk.

Ö öringen skrev:
Det kommer holde mer enn tilstrekkelig. Mange nøyer seg med noen spikere i skrå.
Forskyv vinkelen på motsatt side for å unngå skruvkollisjon alternativt reduser antall skruer i takbjelken så de havner omlags.
Tror du de vil kollidere hvis jeg setter dem rett overfor hverandre? Tenker at de blir ulike på de forskjellige sidene av bjelken (3 sider på den ene siden og 2 fra den andre midt imot) se gjerne på bildet hvordan vinkeljernets hull er plassert.

V Villa1949 skrev:
Tror du de kommer krasje om jeg setter dem midt imot hverandre? Tenker at de blir forskjellige på de ulike sidene av bjelken (3 sider på den ene siden og 2 fra den andre midt imot) se gjerne på bildet hvordan vinkeljernets hull sitter.
Nei, det gjør de nok ikke med den varianten av hullbilde som er på bildet

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.